AI ska hjälpa både lärare och elever i Flen

Inför skolstarten har Flens kommuns lärare drillats i att använda AI mer i undervisningen. Målet är att både lärare och elever ska kunna dra nytta av verktygen. "Vi kan inte stoppa AI, men vi kan lämna rätt förutsättningar för att göra något bra av det", säger Joakim Flink.

Lärarna i Flens kommun AI-utbildades inför terminsstart. Här får Stenhammarskolan i Flens personal lära sig om hur de och eleverna kan använda AI på rätt sätt.

Lärarna i Flens kommun AI-utbildades inför terminsstart. Här får Stenhammarskolan i Flens personal lära sig om hur de och eleverna kan använda AI på rätt sätt.

Foto: Johan Kindmark

Flen2024-08-19 15:45

Nyheten i korthet

  • Flens kommun i Sverige har utbildat sina lärare i att använda AI i undervisningen inför det kommande läsåret. Utbildningen syftar till att hjälpa både lärare och elever att se AI som ett användbart verktyg snarare än en genväg.
  • Skolchefen i Flens kommun, Henrik Ljungkvist, menar att även om AI inte kommer att lösa alla problem, är det viktigt att behärska tekniken för att inte halka efter.
  • Lärare på Stenhammarskolan i Flen är positiva till utbildningen och ser potentialen i AI som ett verktyg för att skapa lust hos eleverna att lära och frigöra tid för lärarna.

Det är mycket folk i aulan när tidningens reporter besöker Stenhammarskolan i Flen veckan innan läsåret ska sparka igång.

Under två hela dagar är det AI-utbildning på schemat för Flens lärare.

När tidningen besöker skolan står Joakim Flink på scenen. Han är själv lärare på Hitachi-gymnasiets spetsubildning inom teknik. Han har jobbat med AI de senaste tio åren och reser runt i hela landet för att utbilda. 

undefined
"AI är en lek som kan göra lärandet spännande och kul", menar Joakim Flink, som jobbat med AI de senaste tio åren och som var den som höll i utbildningen.

– Framför allt gör jag det här för att försöka att få bort missuppfattningen om att det bara skulle vara fusk, och istället fokusera på hur det blir användningsbart. Dels för lärare, för att effektivisera och få ner planeringsbördan, men också för eleverna att se det som ett verktyg istället för en genväg, säger han.

Vill lärarna lära sig AI?

– Det här är ju positivt i grunden. Det både sparar tid samtidigt som det är lite kul. Och då blir det mycket enklare för dem att ta till sig.

Du var inne på fusket, debatten om AI handlar mycket om det, hur ser du på det?

– Det viktiga är att man som skolledare vågar ta diskussionen. För annars är det där man fastnar först. Det är många lärare som tänker "hur fan ska jag veta om eleverna fuskar". Då måste man låta lärarna ta den oron först, och sen kan man gå vidare.

Hur gör man det?

– Jag tror man måste prata om värdet i att utbilda sig. Varför man är i skolan och varför man ska lära sig saker. Då blir det ett bra diskussionsunderlag. Men i grunden handlar det ju om hur man använder verktyget. Vi kan inte stoppa AI, men vi kan lämna rätt förutsättningar för att göra något bra av det.

undefined
Lärarna i Flens kommun AI-utbildades inför terminsstart. Här får Stenhammarskolan i Flens personal lära sig om hur de och eleverna kan använda AI på rätt sätt.

Varför ska man använda AI?

– För att det är en lek som kan göra lärandet spännande och kul. Det är kul att skapa AI-röster, det är kul att skapa roliga bilder. Vi har haft en skola i 200 år där prov och inlämningsuppgifter varit sättet att skaffa sig kunskap på. Ett sätt vi vet att många elever tycker är jobbigt och blir stressade av. Nu kanske vi kan komma vidare och se att det är inlärningen som skapar kunskap, säger Flink. 

Henrik Ljungkvist är skolchef i Flens kommun och ligger bakom initiativet att implementera AI i underisningen i Flen.

– Vi är där vi är. Jag tror inte att AI kommer frälsa världen, det kanske i det långa loppet inte ens är särskilt bra, men om vi inte bemästrar det så kommer det ju bara bli värre. Det finns ett jäkligt bra talesätt. AI kommer inte att ta ditt jobb, men de som behärskar AI kommer att göra det, säger han.

undefined
"Vi måste lära oss att bemästra det", säger Henrik Ljungqvist som är skolchef i Flen och ligger bakom utbildningen.

Gabriella Lönn, Jessika Keerweer Andersson och Ann Johansson jobbar som lärare på Stenhammarskolan och de är positiva till utbildningen.

– Jag tror att AI väcker en lust hos eleverna att lära. För oss lärare kan det också absolut användas för att göra planeringar och dylikt på ett smidigt sätt, säger Jessika Keerweer Andersson.

– Det kommer kunna frigöra tid tror jag. Och hjälpa till med hitta inspiration för att kunna skapa lust hos eleverna, säger Gabriella Lönn.

Ann Johansson fyller i.

– Man kan se att det finns enorma möjligheter att göra saker på det. Säkert saker som eleverna redan kan men som vi också får möjlighet att bolla med varandra. Att man kan få hjälp med idéer och lita olika synsätt på saker.

undefined
Jessika Keerweer Andersson och Ann Johansson jobbar som lärare på Stenhammarskolan. De tror att AI kan väcka en lust att lära hos eleverna.

Benjamin Lüning jobbar som utvecklingslärare inom AI och digitala miljöer på Stenhammarskolan. Han ser även andra fördelar med att komma igång med användandet av artificiell intelligens på Flens skolor.

– Jag tycker likvärdigheten är väldigt viktig här. Om du idag har föräldrar som inte behärskar språket eller som inte har någon akademisk utbildning, så är du lämnad till vargarna när du kommer hem efter skolan. Det tror jag AI kan hjälpa till med.

Han berättar att idag, när eleverna inte riktigt vet hur man ska använda det, så blir det mycket copy-paste. Men om eleverna istället kan lära sig hur det faktiskt kan hjälpa dem, att se det som en möjlighet, så kan det bli väldigt bra.

– Det märks att lärare börjar bli mer modiga. Nu har AI funnits i ett par år och folk börjar verkligen se vinsterna med det. Framförallt som idag när det är någon som pratar på ett sätt som gör att de förstår. När man dessutom får de här dagarna till att testa på och bolla idéer med varandra så tror jag de allra flesta tycker att AI är rätt kul.

undefined
Benjamin Lüning är utvecklingslärare inom AI och digitala miljöer på Stenhammarskolan. Han pekar på att likvärdigheten hos eleverna kommer öka om AI används på rätt sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!