Efter vass kritik mot färdtjänsten, som Eskilstuna-Kuriren flera gånger skrivit om, valde Flens kommun att i mars skicka ut en enkät till samtliga som använder färdtjänst.
I går presenterades resultatet av enkäten under ett möte på Amazon där även representanter från Tuwa, Samres och Näverkvarns Taxi, som är Tuwas underleverantör, fanns på plats. Många åhörare hade kommit till mötet och frågorna om hur Tuwa och Samres kan få fortsätta trots massiv kritik var många.
– Jag tycker helt drastiskt att avtalet med dessa två aktörer ska brytas, sa en åhörare och rev med det ner applåder.
Kommunens jurist Niklas Witt fanns på plats för att redogöra för upphandlingsförfarandet.
– Samres och Tuwa har direkt ändrat saker och ting när det uppstått brister. Jag ser därför inte att vi kan bryta avtalet, säger Niklas Witt.
Inte heller resultatet av enkäten gav stöd åt den vassa kritiken. I stort målade resultatet upp en positiv bild av kommunens färdtjänst.
– Jag tycker det här kan ses som en god indikator för hur den allmänna uppfattningen är, säger Anders Jansson, utvecklingssekreterare på Flens kommun.
Flera åhörare ställde sig skeptiska till enkätens resultat och kritiserade trovärdigheten när endast 40 procent av de tillfrågade lämnade svar.
– Att 60 procent inte svarat i en så känslig fråga är inget bra resultat. Det är bra att enkäten är gjord, men ni borde ha sett till att fler svarade, säger Maria Hed, ordförande för PRO i Malmköping.