Kvinnan i 70-årsåldern är bosatt i Flen och gick och köpte en tvättmaskin som kostade dryga 5 000 kronor i januari i år. Men när hon kom hem upptäckte hon att maskinen var väldigt högljudd – och bestämde sig för att hon ville byta den.
Dagen efter köpet vände hon sig till företaget som sålt maskinen och enligt henne fick hon där först beskedet av personalen att det gick bra att byta upp sig till en tystare och dyrare tvättmaskin, så länge hon betalade mellanskillnaden.
Enligt kvinnan ska dock verksamhetschefen motsatt sig detta. Hen ansåg att maskinen i stället skulle skickas på service för att se om den kunde lagas, men kvinnan menade att tvättmaskinen inte alls var trasig, bara mer högljudd än hon hade tänkt sig.
Kvinnan ska därför ha stått på sig i kommunikationen med företaget om att hon ville byta den eftersom hon hade kvittot kvar och 30 dagars öppet köp. Hon ska också ha fått medhåll från personal, men det slutgiltiga beskedet från chefen var ändå nej.
Efter händelsen har kvinnan hört av sig till Konsumentverket och av dem fick hon rådet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Hon har även spelat in en film på tvättmaskinen för att visa på hur högljudd den är, vilken hon skickade in tillsammans med sin ansökan.