Uppskattad läxhjälp drivs av ideella krafter

En gång per vecka hjälper den äldre generationen den yngre med skolarbetet på Söderskolan i Flen. – Vi vet att barnen behöver hjälpen redan från grunden, säger initiativtagaren Eila Andersson.

Läxhjälp3-150303-fle-mo.jpg

Läxhjälp3-150303-fle-mo.jpg

Foto:

Flen2015-03-10 08:00

Vårterminen 2015 markerar den 24:e i ordningen som Eila Andersson har engagerat sig med läxhjälp.

Varje tisdag klockan två står hon tillsammans med en grupp vänner som också har lämnat yrkeslivet bakom sig redo att göra en insats för barnen.

– Jag ville göra något för samhället där pengarna inte räcker till och du kan inte göra detta om du har ett förvärvsarbete. Det är kul och givande och det gör nytta, säger hon.

Från börjar var hon ensam läxhjälpare men med åren har fler och fler intresserade strömmat till. I dag är de sju stycken män och kvinnor som hjälps åt att underlätta för barnen i arbetet med läxorna.

– Att ha ett bra gäng att jobba med är en förutsättning för att det ska funka. Vi hjälps åt och är noga med att aldrig ställa in, säger Eila Andersson.

Söderskolan tillhandahåller lokalerna och en kontaktlärare som hjälper dem med praktiska saker, i övrigt är arbetet helt ideellt.

Vanligtvis handlar hjälpen om ämnena svenska, engelska och matematik men läxhjälpsgruppen tar itu med alla slags frågor.

– Det är barnens behov som styr och vi vet att de behöver hjälpen redan från grunden. Vi fortsätter så länge de vill ha oss, säger Eila Andersson.

När tidningen hälsar på är det en febril studieverkstad och alla hjälps åt. 10-åriga Alexsander Åhlund är en av eleverna som uppskattar extrahjälpen.

– Jag brukar komma hit, här har man mer tid på sig, säger han.

Just i dag hjälper Guy Bruno honom med läxan i svenska.

– Men engelskan är svårast, den gillar jag inte, säger Alexsander Åhlund.

Antalet deltagare på läxhjälpen varierar men ibland kan det vara mer än 15 barn från främst klasserna tre till fem.

Läxhjälpen är öppen så länge de behöver hjälp men brukar vara ungefär 90 minuter.

Efter tolv år med läxhjälp har Eila Andersson träffat många elever och det händer ibland att hon stöter på dem igen när de växt till sig lite.

– Jag träffade en kille som skulle börja på gymnasiet och han var så glad. Det hade gått bra för honom och det är ju fantastiskt att de känner igen mig, säger Eila Andersson.

På Söderskolan går elever upp till årskurs fem och skolan får inte ta del av det statliga bidraget för läxhjälp.

– Skolverket styr den till att gälla årskurs sex till nio så nästa år när Stenhammarskolan är hänvisad skola för alla sjuor till nior kommer de att få erbjudande om läxhjälp där, säger kommunens Barn- och utbildningschef Lena Furén,

Ansökan om läxhjälpsbidrag måste lämnas in en gång om året och förutom för Stenhammarskolan har kommunen också sökt bidrag Bruksskolan i Hälleforsnäs.

Lena Furén är tacksam för bidraget som komplementerar skolornas arbete men påpekar att det viktigaste är att kommunen jobbar vidare med det ordinarie läxarbetet och definierar vad en läxa egentligen skall vara.

– Det är en bra insats från staten och har fungerat som stimuli för oss men Skolprojektet som gäller för 2014 till 2019 som kommunfullmäktige initierat är en tydlig strategi för oss och då kan vi inte räkna med bidraget, säger hon.

Fokus ska ligga på att möta de olika förutsättningarna på skolorna och ge varje elev en garantitid. Bidraget ska inte inkräkta på den planerade undervisningen och göra att någon elev blir exkluderad och inte får samma chans till utbildning och utveckling.

– Vi är skyldiga att titta på en likvärdighet på alla våra skolor, säger Lena Furén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!