Utökad kollektivtrafik kan bli verklighet

Kommunen vill att Sörmlandstrafiken ska införa en helt ny busslinje till 2023. Förslaget kom efter att det stod klart att Volvo flyttar sin verksamhet från centrala Flen till Talja.

Den planerade volvoflytten skapar ett behov av utökad kollektivtrafik.

Den planerade volvoflytten skapar ett behov av utökad kollektivtrafik.

Foto: Selma Merdović

Flen2022-06-09 19:03

Tanken är att den nya busslinjen, 440, ska trafikera sträckan Flen station–Talja norra via Sveavägen–Salstagatan–V57–V55– Blockvägen. Om förslaget godkänns, kommer den nya busslinjen att börja köra vid tidtabellsskiftet i december 2022. 

Emelie Palmberg, infrastrukturstrateg på kommunen, berättar att de tagit hänsyn till pendlare i utformningen av den nya busslinjen. 

– Vi har kollat på ankommande och avgående tåg till och från Katrineholm och Eskilstuna, och anpassat avgångarna därefter. Tanken är att bussen ska gå två gånger om dagen; en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen, berättar hon.

undefined
Nästa år kan en ny busslinje med slutdestination Talja nora bli verklighet.

Det finns redan en gång- och cykelbana från centrala Flen till Talja, men Palmberg beskriver den nya busslinjen som en tillgänglighets- och klimatanpassning.

– Det är toppen om det också går att åka buss till Volvo och de kringliggande arbetsplatserna i området. Om vi kan få några att välja bort bilen, så är det värt det, säger hon.

Även förändringar inom den befintliga kollektivtrafiken kan bli verklighet nästa år. Bland annat finns ett förslag om att linje 589 mellan Flen och Gnesta ska avgå från Stenhammarskolan, istället för från Flens järnvägsstation. 

– Promenaden till busshållplatsen blir kortare för skolungdomarna. Dessutom kommer de nya avgångstiderna bättre matcha barnens lektionstider, säger Palmberg.

Linje 440 väntas kosta Region Sörmland 59 793 kronor årligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!