Utredning: Farlig trafiksituation för Flens skolbarn

Trafiksituationen kring Stenhammarskolan har länge debatterats. Nu bekräftar en ny trafikutredning det många har vittnat om: Det bryts frekvent mot hastighetsbestämmelser och andra regler under de tider då barn som allra mest rör sig i området.

Emelie Palmberg, infrastrukturstrateg på Flens kommun vid Storgatan utanför Stenhammarskolan. Ett parti där många bilister har svårt att följa trafikbestämmelser och hastighetsbegränsning.

Emelie Palmberg, infrastrukturstrateg på Flens kommun vid Storgatan utanför Stenhammarskolan. Ett parti där många bilister har svårt att följa trafikbestämmelser och hastighetsbegränsning.

Foto: David Gagnert

Flen2021-05-27 21:04

Förra året genomförde konsultföretaget Ramboll tillsammans med en underleverantör mätningar på en rad platser i centrala Flen. Fokus låg på området kring Stenhammarskolan och den nyöppnade förskolan Kungsfågeln. Under våren stod resultaten klara i en trafikutredning som Flens kommun nu ska använda i sitt arbete för säkra skolvägar.

– Vi jobbar med flera olika projekt som knyter an till skolan. Det är intressant att ha faktisk data och att veta hur mycket fordon som rör sig runt skolorna, säger Emelie Palmberg, infrastrukturstrateg på Flens kommun.

undefined
Emelie Palmberg, infrastrukturstrateg på Flens kommun vid Storgatan utanför Stenhammarskolan. Ett parti där många bilister har svårt att följa trafikbestämmelser och hastighetsbegränsning.

Kommunen jobbar sedan tidigare med projektet Säkra skolvägar kring Stenhammarskolan samt Rena resan, där skolpersonal fått chans att låna elcyklar för att pendla med till arbetet. Trafikmätningarna är ytterligare ett steg för kommunen att skaffa sig en helhetsbild av trafikläget.

Det är trafiksituationen på Storgatan vid Stenhammarskolan som i flera år har varit föremål för diskussion. I början av förra året lämnade Kristdemokraterna i Flen in en motion om att stänga av trafiken på gatan under skoltid på grund av höga hastigheter och bristande trafikvett. Den nya trafikutredningen, och de observationer som Emelie Palmberg och annan personal från Flens kommun gjorde innan mätningarna, bekräftar den bilden.

– Vi ville lära oss hur man beter sig i den miljön och vi konstaterade att regleringarna inte alltid följs.

Bilister gjorde bland annat otillåtna u-svängar, körde upp på gångbanor och parkerade på handikapplats på fel sida vägen. Sammantaget tolkar Emelie Palmberg det som ett stressbeteende som skapar otrygghet i trafiken.

undefined
Trafiksituationen på Storgatan utanför skolan är ansträngd under lämning och hämtning.

– Rent krasst är det byggt så att det ska funka bra, det är anpassat för att det är ett område vid en skola. Det är gångfart för att man ska köra långsamt och vi har en parkering så att man ska kunna hämta och lämna. Det finns även bra gång- och cykelvägar om man bor i centrala Flen så man kan ta sig till skolan utan bilen.

Hon anser att grundproblemet är att det är för mycket trafik under en kort tid. Många föräldrar skjutsar sina barn för att göra dem en tjänst men blir då en del av problemet och skapar en ond cirkel. En enkät som eleverna fick göra i samband med projektet Säkra skolvägar visar att det är antalet bilar eller bilar som kör för fort som är det som skapar oro.

– Vi måste få fler att inte ta bilen och skjutsa.

Mätningarna på Storgatan visar att var tredje bilist kör över skyltad hastighet. Det är dock spritt över hela dygnet och hastigheterna på kvälls- och nattetid drar upp snittet. Samma sak gäller för Drottninggatan där nästan 70 procent att bilisterna kör för fort.

undefined
Det är främst på kvälls- och nattetid som det körs för fort på Drottninggatan.

– Dagtid håller de allra flesta hastigheten, vilket är skönt. Det är en del som kör betydligt fortare på kvällar och nätter som drar upp snittet på Drottninggatan. Så rapporten kanske belyser ett problem som egentligen inte är så stort.

Projektet Säkra skolvägar och de verktyg som nu finns i den verktygslådan ska framöver kunna användas på andra skolor i kommunen. Tanken är även att det ska göras fler trafikmätningar i Flen och på andra orter i kommunen.

– Då kan vi se vilka gator som är mest trafikerade och det kan vi använda till mycket. Vi jobbar bland annat mycket med att söka medfinansiering för att växla upp arbetet med att bygga gång- och cykelvägar.

Mest trafikerat i Flen

Den mest trafikerade vägen i Flen är Norra Kungsgatan. Det visar den nya trafikutredningen.

Den södra delen av Norra Kungsgatan, över järnvägsbron, var den punkt där absolut mest trafik passerade under mätningen. Under ett vardagsdygn passerade 8 360 fordon. På den norra delen av gatan, med mätpunkt i höjd med TEA-lokalen, var siffran 6 420 fordon.

Drottninggatan är tredje mest trafikerade väg med 1 700 registrerade fordon. Av dessa körde 67 procent, majoriteten under kvälls- och nattetid.

Karta: Stenhammarskolan F-3
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!