"Vi kommer att bli mycket mer tillgängliga"

En sammanslagning av näringsliv, turism och service ska underlätta för både företagare och turister i Flens kommun. – Målet är att vi ska ha så nöjda kunder som möjligt, säger Mikael Larsson som blir chef för den nya enheten.

mikael larsson o pernilla hagström-FLE-140804-LW.jpg

mikael larsson o pernilla hagström-FLE-140804-LW.jpg

Foto:

Flen2014-08-06 06:00

Både den politiska organisationen och förvaltningarna i Flens kommun är på väg att organiseras om. Först ut blir näringslivskontoret och turism som från och med den 1 augusti har slagit sig ihop och tillsammans med kommunens växel bildar en ny enhet för näringsliv, turism och service.

– Ungefär en tredjedel av Flens näringsliv hör till besöksnäringen så det känns helt logiskt att vi slår oss ihop. Nu ska vi utveckla servicefunktionen så att vår växel och reception får ett större ansvar och kan ta hand om en del frågor på egen hand. Målet är att vi ska ha så nöjda kunder som möjligt, säger Mikael Larsson, som blir chef för den nya avdelningen.

Sedan tidigare arbetar näringslivskontoret med ett koncept som de kallar "en väg in" där Näringslivskontoret fungerar som en lots in i den kommunala världen.

– Nu tar vi ett steg till för att förbättra servicen. Om du exempelvis ringer till kommunen och bara vill ha en blankett för att ansöka om bygglov så ska du kunna få den hjälpen redan i växeln och behöver inte bli kopplad till en bygglovshandläggare, förklarar Mikael Larsson.

Hur nöjda företagarna är med Flens kommun mäts varje år med ett så kallat nöjd-kund-index. Fram till 2013 låg Flen bra till i de mätningarna. Men 2013 sjönk resultatet drastiskt.

– Vi har försökt analysera resultatet och kommit fram till att det handlar om myndighetsutövandet. Företagarna tycker att de har fått vänta för länge på beslut. Den omorganisation vi gör nu är en del i arbetet att förbättra oss och få nöjdare kunder, förklarar Mikael Larsson.

För turister ska det också bli enklare att hitta rätt och få hjälp. Under hösten hoppas Pernilla Hagström på att kunna öppna en ny turistbyrå i det nyrenoverade Järnvägshotellet.

– Då får vi en turistbyrå i centrala Flen som är öppen året om på en plats där det passerar mycket folk. Målet är att Järnvägshotellet ska bli Flens skyltfönster utåt och en mötesplats för Flensborna. Här ska samhällsbyggnadsförvaltningen kunna ha sina planutställningar och det finns utrymmen för konferenser och möten av olika slag. Vi kommer att bli tillgängliga på ett helt annat sätt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!