– För folkhälsans skull vill vi ha in idrotten i skolan i större utsträckning än i dag. Vi i klubbarna kommer tillsammans att uppvakta politiker, tjänstemän och rektorer och vi tror att det är en win win situation, säger Mikael Skoglund, ledare i Flens IF:s fotbollssektion och ordförande i Sörmlands fotbollsförbunds utbildningskommitté.
De tre fotbollsklubbarna genomförde nyligen ett internt möte och där beslutades att de skulle samverka för att förverkliga grundidén om mer fotboll och sportaktiviteter i skolan.
Men tankarna går inte kring ett specialprogram för fotboll likt de program som finns för exempelvis skidor.
– Det handlar om att lägga till fotbollen i skolan. Det är inte lyckat att skapa profilklasser utan eleverna skulle gå på sina vanliga program och klasser och sedan till idrottslektionen, säger Mikael Skoglund.
Enligt honom ökar dessa lokala idrottsalternativ runt om i landet och det är målet med satsningen som han hoppas också kan ge synergieffekter.
– Viktigast är barn och ungdomars hälsa och folkhälsoperspektivet. Men ju mer man tränar desto bättre blir man så kan det ju också leda till eventuella elitspelare i framtiden, säger Mikael Skoglund.
Som modell för satsningen ligger bland annat det så kallade Bunkefloprojektet.
Malmö högskola genomförde forskningsprojektet på två grundskolor i Bunkeflo och följde skolbarn i årskurs ett till tre hela vägen upp till årskurs nio.
Barnen delades upp i grupper där en grupp fick idrottsundervisning fem dagar i veckan medan den andra ägnade sig åt de ordinarie idrottsklasserna med två lektioner i veckan.
Det visade sig att gruppen med den utökade idrottsundervisningen utvecklades bättre motoriskt och presterade klart bättre även i andra skolämnen.
Störst var skillnaden för pojkar. 96 procent i idrottsgruppen lyckades få behörighet till gymnasiet jämfört med 83 procent i den andra gruppen.
Sammantaget blev resultatet 96 respektive 89 procent som klarade gymnasiebehörigheten.
– Med mer idrott och hälsa är det alltså betydligt fler som uppnår godkända betyg. Vi belägger här vetenskapligt att daglig schemalagd idrottsundervisning och medveten motorisk träning förbättrar inte bara motoriken utan också skolprestationerna, sa universitetslektorn Ingegerd Ericson som genomfört studien när den presenterades 2012.
Med hjälp av ett företag i Jönköping som driver egna skolor med idrottsinriktning men även satsar på att hjälpa skolor och friskolor att införa idrotten i skolan hoppas de tre fotbollsklubbarna att både grundskolor och gymnasiet i kommunen ska bli intresserade.
– Vi jobbar för att få en representant från företaget hit till kommunen och hålla ett föredrag men sen om de nappar vet jag inte, säger Mikael Skoglund.
Vissa hinder ligger i vägen för satsningen. Om den blir verklighet kommer utbildningen att följa en färdig kursplan som Svenska Fotbollsförbundet har tagit fram och den specificerar vilka faciliteter som skolorna måste ha tillgång till.
– Det finns inte adekvata träningsmöjligheter året om i Flen. Det är något som behöver förbättras och en del i arbetet med det här, säger Mikael Skoglund.