Riksväg 55 är den väg som skördar flest dödsoffer i länet, det skriver SVT Sörmland. Framförallt har Trafikverket särskilt pekat ut sträckan mellan Dunker och Björndammen som väldigt utsatt, då vägen där saknar både mitträcke och viltstängsel. Vägen är därtill väldigt smal och består av flera kurvor och backar med dålig sikt.
För ett par år sedan var Trafikverket, som har hand om vägen, på gång att göra något åt problemet. Vägen skulle dras om och bli säkrare, men de planerna gick i stöpet när länsstyrelsen upptäckte en sällsynt fågelart i området och avslog Trafikverkets dispensansökan.
Vilken slags fågel som häckat i området är sekretessbelagt av naturskyddsskäl.
Att det är en fågel som satt stopp för planerna kan inte heller bekräftas av länsstyrelsen. I beslutet från länsstyrelsen till Trafikverket står dock att arten häckar i området, ett ord som enbart används om fåglars fortplantning.
Sedan dess har planerna stått still – fram till nu. För vid Trafikverkets senaste inventering av sträckan sågs inte fågelarten till.
– Boet som den bodde i har ramlat ner och fågeln har flyttat, så den finns ju inte där längre, säger Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket i Sörmland.
Men ni vet att det är en fågel det handlar om?
– Ja, de använder ordet häckar i beslutet, säger Knut Hawby.
Trafikverket är nu i en knepig sits, berättar Knut Hawby. Planen från början var att bygga en helt ny väg på sträckan. Ett annat alternativ som Trafikverket haft med i tankarna är om man skulle bredda den befintliga vägen.
– Det bästa vore att bygga en ny väg. Den skulle bli kortare, billigare och bättre ur trafiksynpunkt eftersom trafiken inte behöver ledas om under byggnationen, säger han.
Men än finns inga klara besked att ge kring situationen som uppstått.
– Vi funderar nu på hur vi ska göra. Det är en knepig sits som vi måste fundera på hur vi ska gå vidare med.
Trafikverket berättar dock att vägavsnittet är högt prioriterat just nu.
Den nya vägen skulle, om planerna nu kan fortskrida, bli bredare, få mitträcke och ha en hastighet på max 100 kilometer i timmen. Vägen skulle bli en såkallad 2-1-väg.
– Den typen av väg är väldigt bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Knut Hawby.
Det kommer dock att dröja flera år innan en ny väg mellan Dunker och Björndammen kommer att kunna byggas, även om Trafikverket skulle få klartecken i dag.
– Vägen tar tre år att bygga och innan dess kan det ta två, tre år innan bygget ens kan påbörjas. Så det är en lång process.
Länsstyrelsen i Sörmland kan inte kommentera saken, eftersom inget nytt ärende kommit in till dem från Trafikverket.
– Vi har inte gjort något ytterligare sedan vi tog beslutet 2015. Vi har heller inga återkommande inventeringar i området. Så detta ligger på Trafikverkets bord, vi kan inte göra något förrän ett nytt ärende skickas till oss, säger Per Flodin, naturvårdhandläggare på länsstyrelsen i Sörmland.