Malmköping
Hon öppnade sin butik i april för två år sedan ovetandes om att huvudgatan genom Malmköping, där butiken är belägen, skulle komma att stängas av på olika vis under lång tid framöver.
– Jag önskar att jag hade fått info om det här, då hade jag väntat med att öppna, säger Linda Eriksson.
Bygget och avstängningen har inneburit problem både med leveranser och med tillänglighet för kunderna, men sedan i måndags råder åter full framkomlighet.
– Till och med boende i Malmköping har haft svårt att hitta hit och äldre personer som inte kan bära fodersäcker upp till Tempo-parkeringen har kanske tvingats åka och handla i Flen i stället, säger Eriksson.
Framför allt är hon kritisk gällande bristen på kommunikation från kommunens håll.
– Jag har ringt och mejlat utan att få svar. När jag har nått fram till någon har jag bara bollats vidare utan att hamna rätt, säger hon.
När det gäller hennes egen kommunikation med kunderna har lokala grupper på Facebook varit räddningen, där har hon kunnat meddela alternativa vägar och närmsta parkering i förhållande till butiken vartefter det har ändrats.
Anna Dejerud, tillförordnad samhällsbyggnadschef på Flens kommun, svarar i samråd med samhällsbyggnadschef Björn Rabenius att det är olyckligt när det upplevs som att kommunikationen brister, och att förvaltningen har som mål att arbeta med en bättre och tydligare kommunikation.
"Flens kommun och Samhällsbyggnadsförvaltningen är medvetna om att kommunikationen i projektet inledningsvis uppfattats som bristfällig men förvaltningen har under senare delen av projektet försökt att förbättra kommunikationen via möten, hemsida och i kommuntidiningen Glimten", skriver hon i ett mejl till tidningen.