Vid en inspektion av Västra stambanan i februari upptäcktes sprickbildning och förslitningar av rälsen mellan Sparreholm och Flen. För två veckor sedan inleddes arbetet med att byta rälsen på den sista sträckan, mellan Flen och Skebokvarn. På tisdagsmorgonen meddelade Trafikverket att arbetet är färdigt och att hastigheten på sträckan höjts till 130 kilometer i timmen.
– Under helgen neutraliserade vi spåret och i dag höjde vi hastigheten. Troligtvis kan vi höja till maxhastigheten, 180 kilometer i timmen, på torsdag. Vi måste köra ett antal tåg först så att underlaget sätter sig, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
För att undvika solkurvor, alltså utknäckning av järnvägsräls, neutraliseras den. Det innebär att rälsen har en temperatur som motsvarar medelvärdet av den högsta och lägsta rälstemperaturen under året, när den läggs ut första gången. Om spåret skulle svetsas ihop vid 20 plusgrader kommer rälsen att bli längre när temperaturen stiger och bli kortare när det är under 20 plusgrader.
Senast vi rapporterade om arbetet var planen att det skulle ha varit klart i slutet av april, men det har gått fortare än väntat.
– Det har varit ett fantastiskt jobb att få ihop detta tillsammans med alla entreprenörer och järnvägsföretag. Det är en viktig och högbelastad sträcka och entreprenörerna har jobbat intensivt med att byta ut spåren till kraftigare räls, som ska hålla längre. En meter räls väger 60 kilo och vi har lagt 16 kilometer. Entreprenörerna har gjort ett kanonjobb, säger Bengt Olsson.
Eftersom spåren är nya gäller det att hålla koll så att allting fungerar även framöver.
– Vi kommer att ha span på detta. Inför nästa vinter, troligtvis någon gång i höst, ska vi också tvätta makadamen som ligger under spåren. Det blir alltid massa skräp där och ju renare makadamen är, desto mindre rör sig spåret, säger Bengt Olsson.
Även på Mälardalstrafik är man glad över att tågen rullar som vanligt igen mellan Hallsberg och Stockholm, via Katrineholm, Flen och Gnesta. Under banarbetet har det varit förseningar på ungefär 20 minuter.
– Punktligheten kommer att förbättras markant för resenärerna. Varje tåg på sträckan har varit försenat under en lång period, vilket har varit frustrerande för många, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik.