Det har nu gått 13 månader sedan ombyggnationen av vägen mellan Dunker och Björndammen stötte på patrull. Länsstyrelsen fann en skyddad djurart i området och stoppade bygget.
– Regionförbundet äger frågan att prioritera vilka åtgärder som görs i infrastruktur med statliga medel. Väg 55 har varit prioriterad och är det fortfarande. Det är en oerhört viktigt väg, till exempel för de logistiksatsningar som sker i Katrineholm, företag som är beroende av transporter och entreprenörer som inte kan åka kollektivt, säger Flens kommunalråd Jan-Erik Larsson som även är ledamot i regionstyrelsen.
Inte mycket har hänt i frågan sedan stoppet, åtminstone inte som är synbart utåt.
– Vägen måste vara säker, miljövänlig och ändamålsenligt i alla avseenden. När det gäller Dunker Björndammen vet inte jag om man på Trafikverket tittar på alternativ och jag får inget riktigt bra svar på varför man inte kan stärka upp den befintliga vägsträckan i stället för en ny vägsträckning genom skogen, säger Jan-Erik Larsson.
Trafikverket har avskrivit ärendet och det är upp till regionens aktörer att komma fram till nya lösningar.
– Man har valt att titta på hela vägen från ett annorlunda perspektiv och göra en gemensam syn på hela 55:an från Uppsala ner till Flen. Egentligen är man tillbaka på ruta ett och det är en ganska lång och tidsödande process, säger Christoffer Wendel, infrastrukturutvecklare på regionförbundet.
Och det är lite halvbråttom, pengarna som är avsatta till projektet i länsplanen riskerar att frysa inne.
– Man måste ha en ganska god idé om hur man vill göra och få med projektet inför den nya länsplaneperoiden som börjar 2019. Som vi bedömer det kommer inte 55:an minska i användning och det är en utpekad regionalt viktig väg.
Ombyggnadsplanerna handlar främst om två saker, höjd trafiksäkerhet och sänkt restid. Alternativet att förbättra den befintliga vägen faller på att det inte kortar restiden märkbart.
Nu lyfter man alltså blicken, var den landar är ännu oklart.