Unik spårbytesmaskin på plats i Mellösa

Räls och slipers på järnvägen mellan Flen och Eskilstuna ska bytas – och det görs med en 800 meter lång maskin. Det finns bara två likadana i hela världen och den har körts hela vägen från Österrike för att arbeta med den lokala järnvägen här.

Nya slipers kommer från Kungsör, alltså norrifrån, och lastas på i den främre delen av maskinen. Därför arbetar man från Flen mot Eskilstuna och inte tvärtom.

Nya slipers kommer från Kungsör, alltså norrifrån, och lastas på i den främre delen av maskinen. Därför arbetar man från Flen mot Eskilstuna och inte tvärtom.

Foto: Matilda Kvarnström Lantz

Mellösa2019-07-10 15:35

För att förbättra förutsättningarna för en smidig och punktlig tågtrafik byter Trafikverket just nu ut den fyra mil långa järnvägssträckan mellan Eskilstuna och Flen, som ska få nytt spår och ren ballast. Dessutom ska man byta åtta spårväxlar och förlänga mötesspåret i Hållsta.

Arbetet genomförs med hjälp av en 800 meter lång maskin som har körts hit från Österrike. Det finns bara två maskiner i hela världen som både kan byta spår och ballastrena på samma gång.

– Det är en ganska unik maskin. 35 man jobbar på den, den är ungefär 800 meter lång beroende på hur många vagnar man ar på den

Det fanns planer på att arbetet skulle ha påbörjats redan för tre år sedan, men det har försenats på grund av budgetfrågan kring det hela.

– Det är en kvarts miljard vi blåser på fem veckor, konstaterar projektledaren Rickard Karlsson.

Arbetet inleddes i söndags och väntas avslutas söndagen den 11 augusti. Klockan 03 på natten mot måndagen ska tågen börja rulla på sträckan igen.

– Än så länge har allt gått enligt plan, säger Rickard Karlsson.

Om man skulle stöta på stora mängder berg eller lera skulle man kunna bli försenade, men än så länge rullar allt på bra. Dessutom beskriver Rickard Karlsson det rådande vädret, soligt men inte för höga temperaturer som nära optimalt. Lite mer moln så hade det varit perfekt.

– Man vill ju inte ha något strandväder, då blir det alldeles för varmt på spåren, säger han.

Tidigare i veckan bytte man tre växlar i östra delen av Flen, vilket påverkade spår 3 och 4. Nu är de på plats vid Mellösa, där man har stängt av för så väl bil- som gångtrafik vid järnvägsöverfarten på Harpsundsvägen delar av de kommande dygnen.

Varje år besiktas spåren, men generellt har spåren på en tvärförbindelsebana som den mellan Flen och Eskilstuna i en livslängd på 30–40 år.

– Det arbetades här på 80-talet, sedan har det gjorts ströinsatser så nu är det dags, säger Karlsson.

Förra året byttes det andra spåret i Mellösa ut, men då gjorde man varje moment med separata maskiner vilket tog mycket längre tid.

Besiktningen av det aktuella arbetet görs löpande, ungefär efter varje ny mil.

Själva maskinen, som heter RU 800 S och är utvecklad av österrikiska Plasser und Theurer och Swietelsky, är 177 meter men den totala tåglängden är omkring 850 meter. På maskinen arbetar 35 personer men vid arbetsplatsen är upp till 150 man på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om