På Stenhammarskolans F–3 har en regelbunden kvalitetsgranskning gjorts under vårterminen. Att rektorn följer upp undervisningen mer systematiskt är en av de punkter där Skolinspektionen krävt förbättringar.
Skolans rektor ska nu sitta med i klassrummen och observera undervisningen. Detta sker på fredagar och inleddes 4 oktober.
Rektorn kommer att ge lärarna "snabb återkoppling kring de tre viktigaste punkterna som rektorn noterat vid besöket", framgår av Skolinspektionens beslut.
Tillsammans med tre förstelärare ska skolledningen skapa ett forum för att undersöka och utvärdera undervisningen.
Det behövs även ett samlat arbete för studiero på skolan: att personalen ska kunna "lära av varandra, få en samsyn och skapa gemensamma strategier". En handlingsplan har tagits fram och skolan fortsätter sitt samarbete med antimobbning-organisationen Friends.
I och med att de planerade åtgärderna inte har genomförts än, konstaterar Skolinspektionen att ytterligare åtgärder behövs. Myndigheten förutsätter att huvudmannen tar ansvar för detta och avslutar granskningen.
På Bettna skola har en riktad tillsyn gjorts under 2018. Där har Skolinspektionen sett brister i det systematiska kvalitetsarbetet med uppföljning och analys. "Konsekvensen blir att rektorn saknar relevanta verktyg för att utveckla verksamheten mot de nationella målen", skriver Skolinspektionen.
Bristerna har nu åtgärdats och Skolinspektionen avslutar även denna granskning.