– Barnen är väldigt intresserade av insekter. Så det började med att vi skaffade oss ett insektshotell, men trots det kom det inga även fast vi redan hade några växter, säger förskolläraren Emilia Morén-Espinoza.
Då tog förskolan reda på vilka växter som saknades för att locka till sig insekterna. I och med att säsongen redan var i gång så var det lite för sent att själv sätta några fröer menar hon. Så i stället valde förskolan att vända sig till Strängnäsborna.
– Det är många som sätter plantor som de kanske måste slänga så vi ville se om några hade lite växter över, säger hon.
Det tog inte lång tid innan några började höra av sig efter att inlägget publicerades.
– Då fick vi napp och hittills har vi fått in tomatplantor, paprika, gurkplanta och även lite fröer.
Att intresset är stort för framför allt insekter märks. När tidningen besöker förskolan är barnen snabba med att visa allt som de har fått in hittills. Det tar inte heller lång tid innan vattenkannorna är framme.
– En dam som lämnade tomat- och paprikaplantor berättade samtidigt för barnen hur de ska ta hand om dem. Det var fint att hon ville komma förbi och förklara för dem.
Att förskolan valde att efterlysa plantor i stället för att köpa egna var också ett bra tillfälle att koppla samman det treåriga forskningsprogrammet som förskolan är med i. FoU-programmet Hållbar förskola är något som alla kommunala förskolor deltar i.
– De tre dimensionerna av hållbar utveckling är ekologiskt, socialt och ekonomisk. Samverkan mellan privatpersoner och förskolan i detta fall ett gott exempel på alla dimensioner av hållbar utveckling, säger förskoleläraren Therese Jansson.
Programmet pågår till hösten och då kommer bland annat intervjuer med barnen att sammanställas till forskarna.
– Barnen har lärt sig nya begrepp. Någon har också sagt att "man får inte röra jorden för då vill de inte växa" sen går de i alla fall och utforskar vad som faktiskt händer, men barnen har fått en annan förståelse vad som behövs för att ta hand om växterna. Att det är viktigt att vara tålmodig, säger Emilia Morén-Espinoza.
Hur har det gått hittills med projektet?
– Jag upplever att det är en viss utmaning med de yngre. Hur man pratar om ekonomi och sådant på en nivå som passar bra. Då får man gå in och dela upp målen så att det passar bättre, säger Emilia Morén-Espinoza.
Therese Jansson som ansvarar för en annan barngrupp på förskolan märker redan en skillnad.
– Det är intressant med planteringen eftersom det blir mer självklart för barnen när de blir äldre. Vi hoppas också att det här genererar ett hållbart förhållningssätt i vardagen i förskolan, säger hon.
Har det kommit några insekter än?
– Vi har sett att det börjat byggas spindelnät och barnen är vid insektshotellet och kollar hela tiden, säger Emilia Morén-Espinoza.
En av dem som har bra koll på insektshotellet är Djiamil Traore, 4, som tycker att det ser lite tomt ut där inne än så länge. Resten av barnen passar samtidigt på att leta efter andra insekter på marken som kanske kan behöva lite extra hjälp till hotellet.
– Ibland kan de hända att några insekter dör på vägen, men de försöker i alla fall, säger Emilia Morén-Espinoza.
Efterlyser ni fortfarande fler växter till förskolan?
– I nuläget tar vi hand om de vi växter har fått in hittills, säger Emilia Morén-Espinoza.