Så kan framtidens handel i stadskärnorna se ut

Hur och var vi ska handla i framtiden är svårt att sia om, enligt analytiker på Hui research AB. "Men det kommer alltid att finnas verksamheter i någon form i stadskärnor och när en verksamhet försvinner tar en annan dess plats", säger Miko Roth.

Miko Roth och Erik Bergh är båda detaljhandelsanalytiker på Hui research.

Miko Roth och Erik Bergh är båda detaljhandelsanalytiker på Hui research.

Foto: HUI Research

Framtidens Strängnäs2021-09-29 13:00

Hur vill vi egentligen handla i framtiden? Är det bara e-handel och extern handel i köpcentrum utanför stadskärnorna som gäller, eller vill vi fortfarande handla i de lokala centrumen? 

Frågan är om vi har kvar cityhandeln om 10–20 år.

– Det är svårt att sia om. För några år sedan hade vi inte räknat med att cityhandeln skulle störtdyka på grund av en pandemi. Men att all handel skulle försvinna från stadskärnorna tror jag inte på. Det finns fortfarande företag som eftertraktar platser i centrum, säger Miko Roth, detaljhandelsanalytiker på analysföretaget Hui, som ägs av branschorganisationen Svensk handel.

Han säger vidare:

– Det kommer alltid att finnas verksamheter i någon form i stadskärnor och när en verksamhet försvinner tar en annan dess plats. Cityhandeln är som ett eko-system.

Klart är dock att den lokala handeln har påverkats under pandemin.

– Men vi har sett tecken på att när folk återvänder till kontoren, efter att ha jobbat hemifrån, passar de på att handla i centrum. Det har vi redan nu tydliga indikationer på. Men vad som kommer att ske på lång sikt är svårt att säga exakt. Vi vet inte vad det nya normala är när världen har kommit ur pandemin, säger Miko Roth.

Han säger vidare att det är storstäderna som har tappat mest cityhandel under pandemin men att det är där man nu ser snabbast återhämtning.

– Småstäderna, som Strängnäs räknas till, har klarat sig jämförelsevis bäst. De omsättningsminskningar som skett i Strängnäs stadskärna inom beklädnad, hem och fritid, hotell samt restaurang har kompenserats av ökningar inom dagligvaror och kommersiell service. Totalt sett hamnar Strängnäs nära plus minus noll under 2020.

Under förra året gick e-handeln upp med 40 procent i Sverige.

– Det är en trend att e-handeln växer och att den fysiska handeln tappar. Men när det gäller e-handeln totalt vet vi att den tillväxten blir lägre under 2021 än förra året, säger Erik Bergh, detaljhandelsanalytiker med fokus på e-handel på Hui.

Det kan också finnas ett värde i att gå in en fysisk butik,.

– Nu finns det en del e-handelsföretag, som till exempel Adlibris, Jollyroom och Amazon, som etablerar fysiska butiker också, så kallade showrooms. Även för dem finns det ett behov av att ha en fysisk närvaro, det tillför något.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!