Strängnäs kommun har kritiserats för att inte göra tillräckligt för de elever som har behov av särskilt stöd i skolan. I framtiden ska den problematiken inte finnas kvar, enligt kommunens utbildningschef Tony Lööw.
– Alla elever måste få det stöd de har rätt till. Det bara måste vi fixa, det är ett krav, säger han i sin framtidsspaning på skolområdet.
När framtidens skolor byggs, rent fysiskt, så kommer det också tas bättre hänsyn till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Det säger både Tony Lööw och Kenneth Larsson (M), som är barn- och utbildningsnämndens ordförande i Strängnäs. Han satt i motsvarande nämnd i Flen när grannkommunen byggde sitt bildningscenter:
– Då fanns det en tanke om stora, öppna ytor där klasser och elever blandades. Det är precis såna miljöer som många som lider av NPF-problematik inte klarar av att vistas i. Sånt måste vi titta på när vi har chansen att bygga nya skolor, säger Kenneth Larsson, som framhåller Aspen på Thomasgymnasiet som ett gott exempel på hur särskild möblering i befintliga lokaler ändå kan underlätta för målgruppen.
Kenneth Larsson tror också att skolan under en lång tid kommer att få leva med, och ta hänsyn till, samhällsproblem såsom socioekonomiska skillnader och otrygghet.
– Jag tror mycket på de horisontella projekt vi driver i dag, med samverkan mellan skola och socialtjänst och kulturverksamheter. Allt hänger ihop, säger han.