Träet i den gamla bron har börjat ruttna. På ett ställe har själva underredet gett vika och där har gångbrädorna en lutning som snarare påminner om en skateboardramp än om en bro. Vid brofästet på Bibysidan finns en gul skylt med texten: ”Beträd ej bron. Rasrisk.”
En kostnadsfråga
– Den är inte duglig som bro och kan dessutom utgöra en fara för sjöfarten om den rasar, säger stadsjurist Owe Brännberg. Men det är en kostnadsfråga. Att riva bron skulle uppskattningsvis kosta nära en halv miljon kronor, och att bygga en ny närmare fem miljoner.
Det var småbåtsägare i trakten som redan på 90-talet förde frågan på tal. Om den gamla bron rasar kan den blockera farleden ut i Hjälmaren. Owe Brännberg har i flera år arbetat med att reda ut vem som är ägare och därmed ansvarig för bron. Han berättar att försvarsmakten som en gång varit med och byggt bron inte längre har något med saken att göra, och att vare sig Sveaskog eller Biby Gård som äger marken på var sida om strömmen har något intresse av en förbindelse.
I fredagens papperstidning uttalar sig Peter von Celsing om varför han inte anser sig ha ansvar för bron samtidigt som det finns ett allmänintresse av att den finns kvar. Vi skriver också om att kommunen har tillsynsansvar och varför man ändå inte anser sig behöva åtgärda der rasfärdiga bron.