– Principiellt är det varken ekonomiskt eller miljömässigt motiverat, men det är nog inte så ovanligt på landsbygden, säger Hans Wrådhe, styrelseledamot i Miljöpartiet Sörmland.
Tidningen har tidigare skrivit om busslinje 512 som kör i princip tom mellan Kleva och Björnlunda. Bara fyra resenärer nyttjade linjen under förra året och på kommunen beskriver man en konflikt mellan uppdraget att erbjuda skolskjuts och att samtidigt ha kostnadseffektiv linjetrafik.
Från politiskt håll ska man nu granska busslinjen utifrån det låga antalet resenärer. Det finns ett förslag om att lägga om rutten så den går via Welandersborgsskolan, men det finns ännu inget underlag för om det gör linjen mer ekonomiskt bärande.
– Om det blir fler resenärer eller inte får utredningen svara på, säger Anna Ekström, moderat kommunalråd i Gnesta kommun.
Än så länge har det inte kommit något förslag på ändring av linje 512. För landsbygden i stort finns däremot förslag på ett system med så kallad anropsstyrd trafik, något som Miljöpartiet Sörmland vill genomföra.
– Det är ett sätt att förbättra kollektivtrafiken för landsbygden. Det här är kanske ett exempel på en situation där det skulle vara en bra lösning och det finns säkert fler exempel på linjetrafik som inte används, säger Hans Wrådhe.
Minskar inte tillgängligheten för landsbygdsbor om man bygger bort fast linjetrafik?
– Det beror ju på hur bussarna går. Om det är en linje som inte har så många avgångar kan ju samarbete med taxi öka tillgängligheten, men det är självklart något som behöver utredas, var det är lämpligt och hur det ska genomföras, säger Hans Wrådhe.
Håkan Ekstrand (C), oppositionsråd i kommunen, har tänkt på 512:an. Han vet om att det är tidskrävande att ta fram nya tidtabeller men tycker ändå att det borde gå att påverka den här situationen från politiskt håll, till exempel med anropsstyrd trafik.
– Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha en stor buss åkande på den vägen, men man kan ju inte bara riva upp linjen helt och hållet. Då är det väl bättre med någon form av förhandsbeställd linjetrafik, säger han.
Anna Ekström (M) är öppen för förslaget med anropsstyrd kollektivtrafik på sträckan mellan Kleva och Björnlunda, men slår fast att också det måste utredas.
– Om utredningen visar att det är en bra helhetslösning för den linjen är det bara positivt, säger hon.