Inför EM i fotboll köpte Gnestas kommunalråd Johan Rocklind (S) för första gången på många år herrlagets matchtröja. När han sedan ville köpa damlandslagets motsvarighet fanns den inte i herrstorlek.
– Jag har inte köpt en tröja på flera år så jag har inte uppmärksammat det här tidigare. Jag blev förvånad, besviken och trodde nog att man hade kommit längre i synen på jämställdhet i fotbollen, säger han.
Men enligt Stefan Abelsted, ansvarig för försäljning och affärsutveckling på Svenska Fotbollsförbundet, är det inte en fråga om jämställdhet utan snarare efterfrågan.
– Vi ser gärna att alla tröjor finns i alla storlekar men samtidigt måste det finnas en marknad. Man måste producera ganska stora volymer, säger han.
På Fotbollförbundets hemsida säljs herrlagets tröja i herr-, dam- och barnstorlekar. Den nuvarande tröjan lanserades 2019 och var den första herrtröjan att produceras i damstorlek. Barnstorlekar har funnits länge.
– Från början fanns herrtröjor bara i herrstorlek och dam i damstorlek. Sedan började man göra herrtröjan i damstorlek också. Försäljningen utgörs till ungefär 90 procent av herrtröjan så det finns inte en jättestor marknad för damtröjan, säger Stefan Abelsted.
Johan Rocklind hoppas nu på förändring.
– Jag förväntar mig att det i framtiden ska gå att köpa olika modeller till alla typer av kroppar, säger han.
Det kommer han att kunna göra. En ny damlandslagströja lanseras 2022 och kommer att finnas i herrstorlekar, enligt Stefan Abelsted.