I höstas genomförde Skolinspektionen en tillsyn i Gnesta för att bedöma hur väl man sköter ansvaret för utbildningen i kommunen. Nu har man konstaterat flera brister, bland annat i hur kunskapsresultaten följs upp i kommunen.
SN har tidigare rapporterat om Gnestas låga placering i SKL:s skolrankning, samt om barn- och utbildningsnämndens reaktion i form av en långsiktig framtidsplan som ska vända de negativa skolresultaten. I framtidsplanen ingår bland annat just kontinuerlig uppföljning som en punkt.
– För oss är Skolinspektionens beslut ett kvitto på att vi har tänkt rätt med det vi planerar att göra, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Annika Eriksson (S).
Av Skolinspektionens intervjuer med rektorer och förskolechefer framgår att skolorna lämnat in underlag till nämnd och förvaltning, men att kommunen ändå inte har följt upp och analyserat materialet. Annika Eriksson, ordförande i nämnden sedan november, kan inte svara på varför.
– Så som förvaltningen ser ut nu har vi inte fått in något underlag, men det har tidigare följts upp i kvalitetsredovisningar. Det här var före min tid så jag vet inte hur de har sett ut.
Skolinspektionen konstaterar att endast två tredjedelar av eleverna i årskurs sex och strax över hälften av niorna i kommunen uppnår kunskapskraven i alla ämnen. Kan bristen på analys vara en orsak till det här?
– Jag vill inte spekulera i det. Men förvaltningen kommer att följa upp resultaten minst varannan månad och även hjälpa alla skolor med en struktur på hur vi följer upp det här, svarar Annika Eriksson.
En annan punkt som Skolinspektionen lyfter fram berör kränkande behandling. Enligt myndigheten anmäls inte alla uppgifter direkt till Gnesta kommun när en kränkning skett, utan först efter att ett sådant ärende har avslutats.
Men eftersom det råder anmälningsskyldighet vid alla situationer där barn och elever upplever sig ha blivit utsatta för kränkande behandling måste kommunen informeras så fort man får kännedom om detta.
Skolinspektionen menar att bristande rutiner i de här frågorna riskerar leda till att Gnesta kommun i längden inte kan förebygga kränkande behandling på skolorna.
– Vi kommer ta fram tydligare rutiner för hur anmälningar ska hanteras och rapporteras, säger Annika Eriksson.