När Sulaiman började sexan i Kvarnbackaskolan var han en arg liten kille som ofta kom i bråk med andra barn. Något som kanske är begripligt eftersom Sulaiman, som är uppvuxen i Damaskus, tvingades fly till Sverige utan sina föräldrar. Tillsammans med sin farbror flydde han till Sverige.
Föräldrarna är kvar i Saudiarabien men de talar med varandra via Skype och mobil. Efter drygt ett år och tre månader i Sverige stortrivs Sulaiman i Kvarnbackaskolan där han går i sexan.
– Allt är kul i skolan här. I skolan i Syrien slog de oss i handen med linjalen om vi var busiga, berättar Sulaiman som behärskade två språk, arabiska och lite engelska, när han började skolan i Stjärnhov.
Zuher som går i samma klass är mer fokuserad på ett enda favoritämne och kämpar hårt för att lära sig svenska.
– Matematik är kul, säger Zaher som gillar att lösa knepiga tal.
Zaher kommer från Raqqa och har haft en mycket sporadisk skolgång. Han läser därför inte arabiska helt flytande och tvingas alltså nu lära sig ett helt nytt språk med nya bokstäver. Zaher hade turen att fly tillsammans med sin mamma och några syskon och kom till Solbacka för sju månader sedan.
Dessa två killar har helt olika erfarenhet därmed även olika behov. 29-åriga Abdullah Kudsi, som själv förlorat en bror i kriget och flytt från Aleppo, hjälper barnen med läxor och översätter vid behov. Han har en examen som IT-ingenjör och går en kompetensutveckling på KTH i Stockholm samtidigt som han ställer upp gratis som elevassistent.
– Jag tycker om barn och vill hjälpa dem. Många har haft det väldigt svårt med hemska minnen. Det är två olika världar som möts så man får ta det försiktigt, säger han.
– Att komma från en hård diciplinskola i Syrien gör det inte heller så lätt att locka dem till skolan. Barnen måste även förstå att de måste följa reglerna som gäller i den mer friare skolan här.
Tillsammans med Kerstin Andersson, IT-mediapedagog på Kvarnbackaskolan så har Abdullah även jobbat med visualisering för lärande och integration. Utifrån läroplanen har han och konstnären Bashar Sahyouni skapat egna läromedel tillsammans med barnen, filmer på hemspråket och på svenska, som sedan används i undervisningen. Ett bra sätt att engagera föräldrarna i sina barns utbildning när de får se filmerna, menar en målmedveten Abdullah som inser möjligheterna med utbildning.
– Ju äldre barn desto mer av attityden "ensam är stark". De yngre vågar fråga om hjälp. Arabiskan har tre vokaler medan svenskan har nio. Så det är inte helt lätt att lära sig svenska.
– Eftersom vi äter tillsammans, spelar fotboll tillsammans och ses på Solbacka så känner de mig som både lärare och bror. Det är en fördel.
Det är svårt för de nyanlända barnen att få svenska kompisar. Flickorna har lättast att nå varandra. Abdullah Kudsi är därför tacksam för att kommunen organiserar fritidsaktiviteter som cykeltävlingar, skidresor och bad i Frejahallen.
– Då möts gamla och unga från hela Stjärnhov, Björnlunda och Gnesta.