När Ann-Britt Lindahl och hennes man övergav huvudstaden för 20 år sedan när de flyttade till Gnesta sålde de sin bil. Paret räknade med att det skulle blir mer ekonomiskt lönsamt att ta taxi vid de få tillfällen de behövde åka bil.
– Något vi inte ångrat förrän nu! I dag åker vi hellre till Södertälje och handlar eftersom Sverigetaxi kostar så mycket som 500 kronor bara för att köra nerför backen till affärerna, menar Ann-Britt Lindahl.
– Allt kostar men vad kostar det inte om affärer i Gnesta går i konkurs när Gnestaborna inte handlar lokalt? Sedan varken kan eller vill alla ha råd med bil, besvära grannar eller fråga eventuella barn om hjälp med skjuts.
SN har tidigare skrivit om attGnesta taxi när han kan och vill. Något som flera Gnestabor hävdar inte räcker till alla.
Det nya taxibolaget VTV fokuserar av naturliga skäl på tjänsterna kommunen beställt – skolskjuts och färdtjänst. Länstrafikens trafikutvecklare Ingemar Bergström, som var med i själva upphandlingsarbetet förra året, tror en omedveten miss har skett.
– Kommunen beställer skolskjuts och inte fasta resor, kanske man tagit taxi för givet på grund av att det förra bolaget tidigare erbjudit de tjänsterna. Det finns ju heller inget lagkrav på taxi i kommunerna, säger trafikutvecklaren.
I något större kommuner som upphandlat skolskjuts har transportören automatiskt också kört taxi.
– I Gnesta finns inte riktigt underlaget för att taxi ska vara lönsamt så kommunen kanske måste stötta genom bidrag. Men lagligheten i det måste undersökas noggrant först.
En busslinje körde i tätorten i Gnesta men lades ner 2000. på grund av för få passagerare och höga kostnader. Kommunen har inga planer på att åter införa tätortstrafik, säger samhällsbyggnadschef Patrik Nissen.
– Men vi har haft en kontakt med Gnestataxi om att kanske få till ett samarbete för att kanske lösa situationen för dem som önskar denna service.
I annat fall hänvisas behövande till kompletteringstrafik. Den som har mer än två kilometer till närmsta busshållplats kan få åka taxi till tätorten och fyra timmar senare återigen köras hem. I framtiden kanske man kan samordna allmänhetens behov med skolskjutsar och färdtjänst.
– Men tills dess är det inte kommunens ansvar att se till att det finns taxibolag här. Det får den privata marknaden stå för, menar Patrik Nissen