Han vill ha lugna gatan – kräver farthinder

Förra helgen demolerades två blomlådor på Skillingagatan av en billist, mitt i natten. De boende har tröttnat på situationen, och vädjar nu till kommunen om mer permanenta lösningar för att motverka fartdårar på 30-vägen i villaidyllen.

16 mars 2018 09:19

För drygt tio år sedan satte några grannar på Skillingagatan ut blomlådor på vägen, i ett försök att få ned hastigheterna på passerande trafik. Kommunen betalade materialet, och har hjälpt till med transporter genom åren. Men underhållskostnader och skadegörelse har länge varit ett problem.

Nu ska lådorna bort, berättar Robert Eriksson som bor på gatan. I helgen körde någon sönder två av lådorna mitt i natten, och det var droppen som fick bägaren att rinna över.

– Jag vaknade av två smällar och gick ut direkt, men då var bilen borta. Min gissning är att det var en fyllekörning. Man får vara glad att ingen blev person stod i vägen, säger Robert, som har bott på gatan sedan 1999.

Det är dock inte nattliga fartdårar som är det största problemet, utan trafikanter som genar via Skillingagatan i rusningstid för att slippa köra genom centrum.

– Det jag ser är vuxna med telefon i örat som har väldigt bråttom till någonting, menar Robert.

Längre ned längs gatan finns refuger och rondelliknande anordningar som sänker hastigheten. Nu vädjar Robert Eriksson och hans grannar om en liknande lösning även på deras sträcka av 30-vägen.

Ett förslag är att anlägga en trottoar även på den norra sidan, så att vägen blir enfilig.

– Till syvende och sist ligger inte det här så högt på prioritetslistan, det förstår jag också. Men det är en långsiktigt viktig fråga, säger Robert Eriksson.

Några åtgärder från kommunens sida för att få ner hastigheterna lär det dock inte bil i första taget. Gatuingenjören Claes Lindkvist har haft kontakt med Robert Eriksson, men säger till SN att tidigare mätningar på platsen inte har visat på ovanligt höga hastigheter.

– Det var inget som utmärkte det här stället.

Men vad tycker du om förslaget att göra vägen smalare?

– Jag har själv diskuterat liknande idéer, men det är inget vi får igenom hur fort som helst. Man behöver också få med politikerna för att kunna genomföra något sådant, säger Claes Lindkvist.

Så många dog i fjol

Förra året dog 65 personer i trafikolyckor i tätbebyggda områden, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Henrik Norling