Inte uteslutet att Volvo kan bli svenskägt igen

Den kinesiska ryktesfloden kring Volvo brusar allt starkare.
Men det rinner en svensk flodfåra också.
– Det finns goda skäl för ett svenskt ägande, säger Matts Carlsson, svensk bilanalytiker till TT och nämner Vattenfall och AB Volvo.

Göteborg2009-03-10 19:32

Men då måste regeringen hjälpa till ekonomiskt.

Ändå lär Ford aldrig få tillbaka vad man betalade för det svenska märket 1999, cirka 6,5 miljarder dollar (i dag cirka 60 miljarder kronor).

– Jag tror prislappen nu hamnar på 20-25 miljarder kronor, ungefär vad Volvo är pantsatt för nu, säger Carlsson.

Men inte nog med det. Sedan krävs pengar för att hålla i gång verksamheten och ta ny fart i konkurrensen.

Då räcker det inte med småslantar.

Därav intresset av att ha den svenska regeringen med på ett hörn.

– Det man spekulerar i är att regeringen ger Leif Johansson (chef för Volvo AB) eller Pehr G Gyllenhammar (före detta Volvochef) i uppgift att sy ihop en svensk och/eller europeisk lösning, säger Carlsson.

– AB Volvo ska vara huvudaktör och regeringen får garantera kapital, säger Carlsson. Andra intressenter, förutom Vattenfall, skulle kunna vara en av AP-fonderna, troligen den sjätte, Renault och kanske någon riskkapitalist.

Bakgrunden till det svenska alternativet är inte bara en blågul dröm och patriotiska visioner. Det finns en internationell industrivinkel också.

Skräcken från Volvos stora internationella underleverantörer för att en kinesisk ägare skulle kunna snika åt sig toppteknologi är högst påtaglig. ”Industriläckage” är ordet.

Det har redan hörts muller bakom kulisserna.

– Man har sagt att om Volvo får en kinesisk ägare så kommer man inte längre att behandla Volvo som ”premium customer”, säger Carlsson.

– Volvo skulle heller inte få tillgång till den allra senaste teknologin.

Oklart intresse

Även i Kina finns det delade meningar om hur seriöst intresset för ett köp av Volvo, Saab eller något annat utländskt märke egentligen är.

– Det har diskuterats om en del spekulanter kanske bara vill göra sitt namn internationellt känt, säger Xiao Li, projektledare vid Svenska Exportrådet i Shanghai.

De kinesiska erfarenheterna av att köpa utländsk fabriker är inte så goda. Koreanska Ssangyong är numera en kinesisk belastning, MG/Rover går också halvknackigt.

– Personligen skulle jag bli överraskad om Volvo eller Saab fick kinesiska ägare, säger Xiao Li. Jag tror inte man är redo riktigt än.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om