Han är själv en stor spelfantast, uppvuxen under 80-talet. Felix Gyllenstig Serrao började spela datorspel som fyraåring och har varit med under genrens hela utveckling från subkultur till dagens enorma utbredning.
Hemma i Göteborg arbetar han som legitimerad lärare, för tillfället på högstadiet, och använder ofta sitt stora intresse i pedagogiken med eleverna. Han är också ofta ute och föreläser och pratar med såväl föräldrar som lärarkollegor om barn och datorspel, och driver under namnet Spelläraren en blogg i syfte att skapa balans i speldebatten.
— Tanken är att man ska se mig som en mellanhand, mellan moralpaniken och de mest övertygade spelförsvararna. Jag vill skapa konkreta, balanserade diskussioner. Jag vill ge lärare en inblick i vad barnen spelar, och ge dem en insikt i hur de praktiskt kan använda datorspel i skolarbetet för att nå målen med undervisningen. Och föräldrarna får lite kött på benen att bättre förstå vad det är barnen ägnar sig åt och veta vad man bör göra när spelandet tar över barnens vardag. Jag vill att de på ett nyfiket sätt, utan att fördöma, ska sätta sig bredvid barnen, titta, delta och prata med dem om datorspelande och om varför vissa spel inte är så bra att man spelar som sju- eller tioåring.
— Och jag vill som spelare utan att blanda in känslor berätta för andra föräldrar varför inte mina barn får spela spel som GTA, säger Felix, som blivit uppriktigt ledsen de gånger han märkt att hans blogg länkats till förskolepersonals veckobrev - som handlat om GTA V.
Han ser fyra konkreta anledningar till varför minderåriga inte bör tillåtas spela Grand Theft Auto 5: språket, våldet, miljön och sexualiseringen.
Han rekommenderar Erica Lindblom och andra engagerade föräldrar att inte vara rädda för att ta upp ämnet för diskussion på föräldramöten.
— Lyft frågan och skapa debatt. Och vill man inte göra det själv, prata med läraren som kan ta upp ämnet på mötet.
Däremot tror inte Felix Gyllenstig Serrao att barn blir våldsamma av spelen, även om deras språk och lek ändras, och han tycker att 18 år är en diskutabel åldersgräns.
— Vi har 15 år på våldsfilmer, så varför inte ha samma gräns för spel kan man tycka.
— Men personligen är jag glad att jag inte upplevde GTA som sjuåring utan att jag var 17 när jag spelade det första gången. Magkänslan jag fick, när jag kunde köra över människor på gatan, eller slå försvarslösa människor som låg på marken, hade varit oerhört mycket tyngre att ta som barn.