Karl Flodin öppnar dörren till det 400 kvadratmeter stora huset. Till skillnad från andra hus möts man inte av en hall när man kommer in – här är det i stället en närmare 200 kvadratmeter stor sal som leder en in i hemmet.
– Ursäkta, det är lite stökigt, jag har inte kommit i ordning ordentligt än, säger han.
Rosenborg byggdes 1899 och fungerade då som en samlingslokal till nykterhetsföreningen. Senare användes huset som bland annat biograf innan det den senaste tiden använts som bostadshus.
I den stora salen som en gång var biosalong står bland annat trumset, piano och inspelningsutrustning. Karl Flodin använder nämligen salen som en studio där han spelar in ljudeffekter och musik till data- och tv-spel. Han berättar att han länge varit på jakt efter ett hus där han även kan ha studio i samma byggnad.
– Jag letade ganska mycket redan förra året, men det är svårt när man vill ha en så pass stor yta. Tumregeln är ju större desto bättre akustik, när det kommer till inspelningsrum.
Han letade över hela Sverige efter ett passande hus. Till slut hittade han den här elvarummaren i Hälleforsnäs – en ort han inte hade varit i innan.
– Jag tycker Hälleforsnäs är jättemysigt. Det är ju inte riktigt en stad men inte riktigt en by heller. Allt ligger ju så nära inpå här, man kan ju nästan se det som en förort till både Flen och Eskilstuna och nästan Katrineholm med. Det känns därför inte som att man bara flyttar till Hälleforsnäs – utan snarare till hela Sörmland.
Tidigare bodde han i en tvårummare i Stockholms innerstad. Men att flytta ensam till ett hus på 400 kvadratmeter mitt i Sörmland blev inte en så stor omställning som man skulle kunna tro.
– Visst det är lite annorlunda, men jag är inte så social av mig. Det är så pass nära till Stockholm så vill jag träffa folk så åker jag bara dit.
Musik har länge funnits i Karl Flodins liv. Efter studenten testade han olika utbildningar men det kändes inte riktigt rätt. I samma veva fick han tillbaka sitt intresse för dataspel när han upptäckte independentspel, alltså spel som inte är en del av de stora företagen. En kompis tipsade honom att söka dataspelsutvecklingsprogrammet med inriktning ljud på högskolan i Skövde – och så fick det bli.
– Jag var där ett tag, men gick inte klart – jag satsade på att frilansa i stället.
Sedan dess har han frilansat som musiker och ljuddesigner för flera mindre spelföretag – något han anser ger en kreativ frihet.
Vad är det som så kul att jobba med independentspel?
– Alla som jobbar med spelet får vara med och bestämma hur det ska vara, i stället för att det är någon som har beställt det eller att det är en chef som bestämmer hur det ska vara. Det är mer ett lagarbete, säger han.
När Karl Flodin har bott in sig lite i huset är tanken att även kunna hyra ut studion.
– Jag är ganska taggad på att få till en uthyrning av den här lokalen för att jag tycker det är kul att samarbeta. Musik blir ju roligare på det sättet, säger han.
Men han har även andra lösa planer i framtiden.
– Det hade varit kul att kunna ha konserter, eftersom det finns en scen och då huset har sin historia. Det har jag spånat lite på, säger han och fortsätter:
– Eller få in en bioduk igen, det hade varit häftigt. Det finns i och för sig Folkets hus bio, så man kanske inte ska konkurrera ut dem. Men annars är det ju kul att ha det för filmkvällar själv.