Noggrant uppradade och nypolerade står sedan förra helgen 46 stycken gamla mopeder med gemensamt att de kommer förtjusa en nostalgiker och underhålla en historiker.
Premiärdagen av utställningen "Tretti knyck" bjöd på ungefär 150 besökare på fyra timmar.
– Det var över förväntan, jag hade räknat med 100. Det var folk här som själva har gamla mopeder och som har kört mycket och många kvinnliga besökare också, säger Torbjörn Fasth, sektionsordförande för mopedklubben.
– Motorcykelhistoriska klubben i Sörmland fyller 40 år och i samband med det vill vi visa upp oss, berättar han.
Mopederna kommer från hela Sörmland och många privatpersoner har ställt upp och kört dem till Hälleforsnäs för egen maskin.
– Utställning görs i samarbete med museet och Flens kommun som gett oss kulturbidrag, annars hade det inte gått. Och många ställer upp ideellt, som våra två mopedguider, säger Torbjörn Fasth.
Den vanligaste mopeden som ställs ut är en Puch, ett österrikiskt märke som på 60-talet hade en aggressiv marknadsföring.
– De skickade ut Puchjournalen och andra broschyrer till dem som skulle fylla femton. Jag har sparat alla gamla utskick, fotat av dem och satt upp dem här, säger Torbjörn Fasth.
På femtiotalet användes mopeden främst som bruksmaskin. Den skulle ta en från A till B och nytta gick förre skönhet.
– Men på 60- och 70-talet blev det mer en nöjesmoped och de yngre började köra dem. Sen försvann mopeden lite på 80-talet för att komma tillbaka med EU-mopeden i slutet av 90-talet, berättar Torbjörn Fasth som har närt sitt intresse för mopeden sedan unga år.
– När man var femton var det den bästa tiden i livet och man blir som femton år igen när man är ute och åker moped, säger han.
På sommaren åker han tillsammans med kollegan i sektionen Ulf Johannison och ett gäng entusiaster ut på turer runt om i länet och drar många blickar till sig.
– En medlem kommer från Gnesta på sin moped, åker med oss några timmar sen hem igen. Han är 79 år gammal. Mopederna är magneter och det kommer alltid fram folk och pratar och berättar att de hade en sådan moped när de var unga, säger Torbjörn Fasth.
– Man ser så mycket mer och lär känna bygden när man åker moped. Vi kör en till två gånger i månaden under sommaren, säger Ulf Johannison som härstammar från Södertälje.
Den äldsta mopeden i utställningen är byggd 1952. Eller moped och moped, det är en cykel med en liten hjälpmotor på. Den heter Cyclemaster på Husqvarnacykel och är tillverkad i Holland och Sverige. Den nyaste veteranmopeden är från 1990.
– Men sen är glappet ner till nästa långt, den är från 1979. En moped klassas som veteran efter 20 år, så i dag kan de första EU-mopparna vara med men de kommer aldrig att hamna på utställning, säger Torbjörn Fasth.
Utställningen på Gjuterimuseet håller öppet fredagar till söndagar fram till den sjätte april.