I slutet av april inträffade en liknande olycka och den gången var det en chockad tågförare som på avstånd såg hur en bilist körde rakt igenom bommarna mitt framför honom. Bilen stannade till ett ögonblick mitt på spåren, men efter en signal från det framrusande tåget körde bilen rakt fram och genom även den andra fällda bommen.
Bilföraren hävdade att hon helt enkelt inte såg bommarna på grund av det skarpa motljuset från en nedåtgående sol.
Strax efter klockan 07.30 på onsdagsmorgonen var det en bilistsom på nytt bländades av solen, men av en uppgående och heller inte såg de fällda bommarna. Också han ska ha kört rakt igenom första bommen och även den andra. Han tackar sannolikt sin lyckliga stjärna att bommarna fälldes i god tid innan tåget kom.
Mannen, som körde bilen, är 85 år.
Tågtrafiken mellan Eskilstuna och Flen och Katrineholm försenades under hela morgonen och förmiddagen med cirka 10–15 minuter, all den tid nya bommar inte var på plats. Tågen fick tillämpa stoppkörning och krypa förbi just korsningen i Hållsta. I alla fall fram till cirka klockan 11:40 då man hade bytt bommar och kunde släppa på tågen i vanlig hastighet igen.
På frågan om man kan bygga bort osäkra element vid järnvägskorsningar svarar Monica Näslund på Trafikverkets pressjour att det är osäkert.
– Jag vet inte vad som ska kunna bli tydligare än ljus- och bomsignaler, säger hon.
Om rättsligt efterspel följer är också oklart.
– Det är alltid förarens ansvar när du för en bil, säger Monica Näslund och menar att skymd sikt borde leda fram till att man stannar sitt fordon.
– Det finns ingen misstanke om brott i nuläget, men det här får trafikavdelningen utreda vidare, säger Joachim Öhrn, biträdande vakthavande befäl vid Sörmlandspolisen.