Det var strax efter klockan 7 på torsdagsmorgonen som tåget på väg mot Katrineholm/Norrköping tvärnitade och blev stillastående söder om Hållsta.
– Plötsligt tvärstannade tåget och när jag tittade ut genom fönstret såg jag att bommen låg ner åt sidan. Ljuset på bommen blinkade fortfarande, säger Katrineholms-Kurirens ledarredaktör Niklas Otto Olsson som satt på tåget på väg till jobbet.
Även bommen på andra sidan vägen var trasig.
De hade sannolikt körts sönder bara sekunder innan tåget kom, menar Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.
– Om någon annan lokförare sett det tidigare, hade de rapporterat in det. Då hade lokföraren varit beredd och inte behövt tvärbromsa, säger hon.
7-tåget fick efter en stund köra vidare och därefter har information gått ut till alla kommande tåg att bommen är trasig.
– Andra tåg får passera i låg fart. De har lång bromssträcka så de hinner inte stanna om de kommer i 80 och ser någon på spåret. Så de måste köra i krypfart.
Personal från Strukton rail var på plats under förmiddagen för att byta ut de trasiga bommarna och samtidigt varna trafikanter för passerande tåg. Vid 11.30-tiden var nya bommar på plats.
– Sånt här händer då och då så det finns beredskap, säger Katarina Wolffram, som också poängterar att bommarna är gjorda för att kunna köras igenom vid en nödsituation.
Enligt personalen på plats har den person som kört igenom bommarna gett sig till känna, men bakgrunden till händelsen är ännu inte känd. Eventuellt har föraren haft den lågt stående morgonsolen i ögonen och missbedömt situationen.
– Om man hamnar mellan bommarna när de går ner ska man inte vara rädd att köra igenom dem. Hellre lite repor på bilen än att man blir kvar på spåret när tåget kommer, säger Katarina Wolffram.