Oron gnager bland föräldrar i Härad – vill se åtgärder

I dagarna dimper ett brev från Häradsbon Malin Rohdin ner hos länsstyrelsen i Nyköping. "Något måste hända här innan det sker en olycka", säger tvåbarnsmamman till tidningen.

Fredrik Collberg, Maria Andersson, Eva Johansson, Linda Alfredeen och Malin Rohdin är bekymrade över barnens väg till skolan, eller framför allt skolbussen vid Kumla hållplats. Den sistnämnda har nu lagt ett brev till länsstyrelsen på lådan för att påtala problemen.

Fredrik Collberg, Maria Andersson, Eva Johansson, Linda Alfredeen och Malin Rohdin är bekymrade över barnens väg till skolan, eller framför allt skolbussen vid Kumla hållplats. Den sistnämnda har nu lagt ett brev till länsstyrelsen på lådan för att påtala problemen.

Foto: Lars Kilström

Härad2024-08-31 09:19

Nyheten i korthet

  • Föräldrar i samhället Härad, väster om Strängnäs, uttrycker oro över säkerheten vid en busshållplats där barn tvingas pendla till skolan. De klagar över hög hastighet, dålig sikt och otillräcklig belysning.
  • En lokalbo, Malin Rohdin, har skickat ett brev till länsstyrelsen i Nyköping och begärt åtgärder såsom fartkameror, bättre belysning och ett övergångsställe. Hon föreslår även att sänka hastigheten till 40 eller 30 km/h under skoltid.
  • Länsstyrelsen planerar att skicka brevet vidare till polisen och Trafikverket, och eventuellt Strängnäs kommun, för ytterligare bedömning. Trafikverket har dock redan avvisat idén om hastighetskameror, med hänvisning till för lite trafik.

Sommaren 2018 ägde den sista skolavslutningen rum i samhället en knapp mil väster om Strängnäs.

Sedan dess har alla barn, från förskoleklass och uppåt, tvingats pendla till skolan.

Antingen med buss, någon kanske fått taxi beviljad och några kan säkert samåka med föräldrar.

Men likväl är det trångt vid hållplatsen vid Kumla mitt emot villaområdet på Vretvägen och Sjöborgsvägen. På den här sidan (den södra) finnas inga bostäder alls.

När tidningen besöker genomfartsvägen i Härad en solig morgon i slutet av augusti väntar kring 15 barn från sju år och uppåt på att buss 631 som trafikerar Rosöga–Strängnäs–Sundby park ska dyka upp.

– Situationen vid hållplatsen tänker jag på hela tiden, även om det är värst vintertid när det är mörkt och halt, säger Eva Johansson, som är såväl mormor som farmor och mamma till pendlande ungdomar.

– Ett stresspåslag, anser Maria Andersson.

Utöver henne, Eva Johansson och Malin Rohdin får tidningen träffa Fredrik Collberg, Linda Alfredeen och Thomas Richter. Det är bara den sistnämnde som inte har barn i den här åldern.

– Men jag bor väldigt nära, så jag både ser och hör mycket från vägen. Det är många som kört för fort, inte minst folk i yrkestrafik, säger Thomas.

Genom Härad är det max 50 km/h som gäller. Problemet, som många fler än Thomas Richter upplever, är att den hastigheten är svår att hålla sig till då den aktuella hållplatsen ligger i en svacka.

– Efter krönet i riktning mot Strängnäs är det dålig sikt, men många bryr sig inte om att sakta ner, berättar Malin Rohdin.

Kombinerat med bristfällig belysning gör det att föräldrar i Härad nu närmast skriker efter åtgärder.

I brevet till länsstyrelsen skriver Malin Rohdin bland annat:

"Vi anser att en dialog mellan er på länsstyrelsen, Trafikverket och kommunen är nödvändig för att säkra det vägavsnitt där många barn rör sig på väg till och från buss."

Fartkameror, bättre belysning och inte minst ett övergångsställe är detaljer som finns på önskelistan.

Samtidigt lämnar Malin Rohdin förslag på att sänka hastigheten – antingen från 50 till 40 km/h eller ända ner till 30 km/h men då på vardagar från 7–17.

– I fjol var frågan uppe på kommunfullmäktige, men svaret blev då att vägen är Trafikverkets ansvar. Flera av oss har skrivit dit och jag ska ringa dit snart, berättar Malin Rohdin.

Fredrik Collberg:

– Det skulle underlätta bara om bussen svängde in i villaområdet för att hämta upp barnen.

Längre österut på Överåsvägen (gamla E 20) finns också en hållplats på södra sidan där lika många barn kliver på bussen.

– Där finns tunnel och övergångsställe i närheten, så där är det något säkrare. Men fortfarande är bilarnas fart för hög, tycker Malin Rohdin som har ungefär lika nära till båda ställena.

Christofer Pourfard Cromnow, förvaltningshandläggare på länsstyrelsens rättsenhet, har inte sett brevet men får delar av innehållet berättat för sig av tidningens reporter.

– Utanför tätbebyggda områden, vilket detta tycks vara, är vi beslutande instans beträffande hastigheter.

Men därifrån till ett beslut som tilltalar Häradsborna är steget ganska långt.

– Brevet som du nämner kommer att skickas på remiss till polisen och Trafikverket, kanske även Strängnäs kommun. Inom sex veckor vill vi ha deras yttranden. Ibland åker vi även ut för att skapa oss en egen bild av platsen, speciellt om remissinstanserna är oense.

Christofer Pourfard Cromnow poängtera även att det i trafikförordningen står att ett stort ansvar åligger föraren, och att denna ska anpassa sig efter förhållandena.

– Står det 70 på skylten innebär inte det att man alltid ska hålla exakt 70, säger han.

– Vi är ganska restriktiva när det handlar om att sänka hastigheter, tillägger förvaltningshandläggaren.

Torbjörn Andersson är åtgärdsplanerare på Trafikverket. 

Han berättar att han haft sex ärenden på nio år gällande genomfartsvägen i Härad. 

– Det är en ganska normal siffra.

Hastighetskameror på väg 900 verkar uteslutet, enligt Torbjörn Andersson:

– Vi har haft frågan uppe vid tre tillfällen och vägen uppfyller inte alla kriterier, framför allt är det för lite trafik.

Torbjörn Andersson ska även titta på saker som övergångsställe och belysning.

– Åter handlar det om att uppfylla kriterier. Om Trafikverket sedan tycker att vi ska gå vidare är det inte bara att skrida till verket. Just nu har vi 300 ärenden av liknande karaktär före i kön. Varje år har vi resurser till att åtgärda fyra per län ...

Karta: Kumla Härad
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!