Vattenskotrar som kör för fort eller för nÀra badplatser och stör i hamnomrÄden Àr ett Äterkommande problem under somrarna, speciellt i storstÀderna. Sjöpolisen vÀlkomnade dÀrför möjligheten att frÄn den 1 juli i Är kunna utfÀrda böter pÄ plats till de förare som stör. Boten för buskörning blir 1 500 kronor och rubriceringen Àr onödig och störande körning.
Trots det har fÄ vattenskoterförare bötfÀllts hittills i sommar. Enligt statistik frÄn polisen handlar det om totalt 20 inrapporterade fall under juli och augusti.
ââVi Ă€r för fĂ„, vĂ„rt regionala ansvarsomrĂ„de Ă€r alldeles för stort och vi har alldeles för mycket annat vi mĂ„ste prioritera. Vi rapporterar dem som vi trĂ€ffar pĂ„, men hinner inte ha en fast patrull hela tiden pĂ„ vattenskotrarna, sĂ€ger Per Engvall, samordnare vid sjöpolisen i Stockholm.
"Kriminella konstellationer"
Per Engvall tycker ÀndÄ att möjligheten att bötfÀlla pÄ plats Àr ett bra verktyg som minskar administrationen för rÀttsvÀsendet. Onödig och störande körning var Àven tidigare ett brott, men dÄ var sjöpolisen tvungen att göra en anmÀlan via à klagarmyndigheten som sedan kunde gÄ vidare till tingsrÀtten.
ââMen vederbörande ska erkĂ€nna och skriva pĂ„ boten, gör de inte det blir det gamla förfarandet med anmĂ€lan. MĂ„nga av dem som utgör problemet i Stockholm ingĂ„r i kriminella konstellationer. De nekar in i det sista och dĂ„ hamnar de utanför den hĂ€r statistiken.
"Buskör inte framför oss"
En ytterligare anledning till att sÄ pass fÄ böter utfÀrdats kan vara att sjöpolisen bara finns i Stockholm och VÀstra Götaland. Kustbevakningen har efterfrÄgat samma möjlighet att utfÀrda böter pÄ plats, men har i dagslÀget inte den befogenheten.
Sjöpolisen och Kustbevakningen samarbetar dock med jÀmna mellanrum i gemensamma insatser mot buskörningen. NÀr polisen dyker upp blir det ofta lugnare i omrÄdet, vilket Àr positivt men gör det svÄrare att dela ut böter, enligt Per Engvall.
ââNĂ€r vi vĂ€l kommer pĂ„ plats dĂ„ sticker de eller lĂ€gger sig och vĂ€ntar tills vi försvinner. De buskör inte framför oss, utan de Ă€r ögontjĂ€nare som alla andra.
Vill se bÄtregister
Per Engvall tror att möjligheten att skriva ut böter pÄ plats kommer att leda till fler bötfÀlls framöver. Han ser positivt pÄ införandet av ett förarbevis för vattenskotrar nÀsta Är, som kommer göra att polisen kan sÀtta större press pÄ uthyrarna.
ââJag vill ocksĂ„ slĂ„ ett slag för att införa ett bĂ„tregister igen. DĂ„ kan vi lĂ€ttare identifiera vem vattenskotern tillhör. Om det sker nĂ„got allvarligare brott kan vi dĂ„ spĂ„ra dem i efterhand, sĂ€ger han och tillĂ€gger:
ââDet krĂ€vs en attitydförĂ€ndring i stort, mĂ„nga av dem vi stoppar Ă€r inte sjöfolk. De har ingen aning om vilka skyldigheter de har att kĂ€nna till sjötrafikregler och iaktta dem sĂ„ att det inte uppkommer olyckor.