Uppgifter om berggrund i anslutning till den plats pÄ Estonias vrak dÀr de nya hÄlen hittats hade redan delvis redogjorts för, men under tisdagsförmiddagen presenterades den fullstÀndiga rapporten efter undersökningarna i juli vid en presstrÀff i centrala Tallinn i Estland.
Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet som arbetslett undersökningarna för att klargöra bottenförhÄllandena, berÀttade via lÀnk att botten dÀr de tvÄ större hÄlen hittades pÄ fartygets norra sida verkar bestÄ av berggrund och klippformationer.
Berggrund sticker upp
HÄlen Àr belÀgna ungefÀr 69 respektive 89 meter frÄn aktern och pÄ flera platser dÀr fartygets mitt vilar sticker berggrunden upp, enligt rapporten. Det syns ocksÄ bucklor i skrovet mellan de tvÄ olika hÄlen. Formationerna bedöms vara magmatiska, sannolikt granit eller syenit.
ââVad det hĂ€r betyder Ă€r inte min sak att avgöra. Det mĂ„ste nĂ„gon fartygsingenjör uttala sig om. Jag kan inte sĂ€ga vad det hĂ€r betyder för sjĂ€lva hĂ„len, jag ska inte göra det heller, för det tillhör inte min expertis, sade Martin Jakobsson pĂ„ TT:s frĂ„ga om betydelsen av fynden.
PÄ presstrÀffen medverkade Àven Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen samt Jonas BÀckstrand, stÀllföretrÀdande generaldirektör vid svenska Statens haverikommission.
ââDen hĂ€r studien Ă€r verkligen nĂ„got som ger oss mycket bra information, sĂ€ger BĂ€ckstrand till TT efter presstrĂ€ffen.
TT: Vilken information Àr viktigast?
ââMycket av fokuset Ă€r pĂ„ skadorna av fartygets styrbordssida. SĂ„ informationen om i vilken omfattning det finns berg Ă€r intressant. Det finns berg och klippformationer dĂ€r och det stĂ€mmer vĂ€ldigt bra överens med hur det ser ut pĂ„ fartyget, sĂ€ger han.
Sannolik förklaring
DÀrmed kan man Ànnu inte slÄ fast med full sÀkerhet att det Àr det som förklarar skadorna, sÀger BÀckstrand.
ââDĂ€r Ă€r vi inte riktigt Ă€nnu. För vi har inget prov pĂ„ sjĂ€lva stenen pĂ„ bergarten, och vi mĂ„ste titta mer pĂ„ sjĂ€lva strukturen i fartyget. Men det ser ju ut som att det skulle kunna vara pĂ„ det sĂ€ttet.
ââMed den information vi har just nu Ă€r det den mest troliga förklaringen, sĂ€ger han.
Till vÄren 2022 planeras nya undersökningar vid vraket. DÄ Àr det tÀnkt att fartyget ska dokumenteras med fotogrammetri, en metod dÀr tusentals bilder av vraket sÀtts samman till en 3D-modell av skrovet.
Man ska Àven dokumentera den sista delen av fartygets fÀrdvÀg och söka efter metalliska föremÄl i anslutning till fartyget och dess fÀrdvÀg, genom en sÄ kallad gradiometerundersökning.
Intervjua överlevande
Under 2022 ska det Àven genomföras intervjuer med överlevande frÄn katastrofen.
ââDet Ă€r nĂ„got vi sett som en svaghet i den tidigare rapporten, att man inte gjort det i större utstrĂ€ckning. Det gĂ„r ju inte att reparera 27 Ă„r senare, men vi menar att det Ă€r nĂ„got man borde ha gjort och som vi anser att vi mĂ„ste göra nĂ€r vi gör ett sĂ„dant hĂ€r arbete, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
Ett 40-tal överlevande frÄn Sverige har tillfrÄgats om intervju och omkring tre fjÀrdedelar har tackat ja, enligt BÀckstrand.
Enligt Rene Arikas har endast omkring 25 procent av arbetet som helhet Ànnu genomförts, men Jonas BÀckstrand har fortsatt förhoppningen att en slutrapport ska kunna vara klar 2022.
ââAmbitionen Ă€r att vi ska bli fĂ€rdiga under slutet av nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.
Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen, som genomfördes den 8â16 juli i Ă„r, Ă€r dokumentĂ€ren "Estonia â fyndet som förĂ€ndrar allt" som sĂ€ndes förra hösten. I dokumentĂ€ren visades tidigare okĂ€nda hĂ„l i fartygets styrbordssida, vilket ledde till nya spekulationer om orsaken till katastrofen 1994.
Haverirapporten 1997
Uppgifterna fick den estniska haverikommissionen att inleda en preliminÀr bedömning, och man begÀrde hjÀlp frÄn sina svenska och finska motsvarigheter.
Bedömningen syftar till att avgöra om den nya informationen ger anledning att revidera slutsatserna frÄn haverirapporten 1997, vars viktigaste slutsats var att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade och att fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.
ââSom det ser ut i dag finns det ingen grund för att sĂ€ga att slutsatserna som drogs i rapporten dĂ„ inte Ă€r korrekta, sade Rene Arikas pĂ„ presstrĂ€ffen.