Det Àr en dyster bild som mÄlas upp pÄ flera av landets förskolor under de veckor i mars dÄ coronaviruset pÄ allvar kom till Sverige. PÄ vissa förskolor i Enköping var nÀstan 80 procent av barnen borta. I Göteborg och Linköping syntes drygt 90 procents frÄnvaro i vissa stadsdelar. Stockholm har ingen samlad statistik för staden, men i exempelvis stadsdelen SpÄnga-Tensta hade man i snitt 70 procents frÄnvaro i mars.
Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) vittnar ett 20-tal kommuner om att det varit glest bland förskolebarnen under delar av pandemin. MÄnga av förskolorna dÀr frÄnvaron varit hög ligger i omrÄden som klassas som socioekonomiskt utsatta.
Allra högst frÄnvarotal var det i mitten och slutet av mars, berÀttar de kommuner som TT har pratat med.
I Göteborgs kommun uppmÀttes ett medeltal pÄ cirka 60 procents frÄnvaro bland barnen pÄ samtliga kommunala förskolor under nÄgra marsveckor. I socioekonomiskt utsatta omrÄden, som Angered och Bergsjön, var siffran nÀstan 90 procent.
ââĂven andra dagar om Ă„ret Ă€r det lĂ€gre nĂ€rvarotal hĂ€r â men inte sĂ„ hĂ€r slĂ„ende skillnader, absolut inte, sĂ€ger Eva Jakobsson, strategisk chefskoordinator vid förvaltningsledningen, samt samordnare för covid-19.
Hon poÀngterar att det pÄ mÄnga hÄll har gÄtt tillbaka till mer normala nÀrvarotal nu, men förskolorna i de utsatta omrÄdena slÀpar efter. NÀr elva veckors mÀtning gjorts var medeltalet 23 procents nÀrvaro pÄ vissa förskolor.
ââDet Ă€r lĂ„gt. I andra delar av staden har vi nĂ€stan full nĂ€rvaro och det har aldrig varit under 50 procent under pandemin. Det Ă€r en vĂ€ldig spridning, konstaterar Eva Jakobsson.
Borta mer Àn halva terminen
FörskollÀraren Elin Ivarsson i Göteborg jobbar pÄ SkolspÄret i HjÀllbo, som ligger i Angered.
ââVi har barn pĂ„ varje avdelning som inte kom tillbaka före sommarlovet. Det betyder att de varit borta mer Ă€n halva terminen, vilket Ă€r starkt oroande. För mĂ„nga av barnen hĂ€r Ă€r förskolan den enda platsen dĂ€r de möter det svenska sprĂ„k i tal, skrift och lek. Tappar man det under sĂ„ lĂ„ng tid, sĂ„ pĂ„verkar det sprĂ„kutvecklingen, sĂ€ger Elin Ivarsson.
De första veckorna av pandemins intrÄng i Sverige var det bara en tredjedel av barnen som dök upp. En enskild dag var det endast fyra av 60 barn som kom till förskolan.
ââFörĂ€ldrarna Ă€r oroliga för smittan och mĂ„nga lyssnar inte pĂ„ svenska nyheter. DĂ„ kan det vara svĂ„rt att veta vilka rĂ„d som ska följas om man i stĂ€llet lyssnar pĂ„ den information som kommer frĂ„n andra lĂ€nder, dĂ€r det Ă€r andra regler som gĂ€ller. Jag upplever ocksĂ„ att det Ă€r mĂ„nga i vĂ„rt omrĂ„de som bor i generationsboende, med far- och morförĂ€ldrar, och dĂ„ vill man inte ta hem smittan, sĂ€ger Elin Ivarsson.
Stora utmaningar
Hon tycker att det har legat ett stort ansvar pÄ förskolepersonalen att informera och locka tillbaka barnen.
ââDet har kĂ€nts tungt. Det Ă€r klart att vi har den nĂ€rmsta kontakten med förĂ€ldrarna, men det hade varit bra med mer tydligare instruktioner om vad vi ska sĂ€ga. Jag tycker det borde gjorts en extra anstrĂ€ngning för just de hĂ€r omrĂ„dena, sĂ€ger Elin Ivarsson.
I flera kommuner har man gÄtt ut med kampanjer pÄ olika sprÄk för att tala om vad som gÀller: Àr barn friska ska de vara pÄ plats.
I Enköpings kommun hölls runt 80 procent av barnen hemma i början av pandemin. DÄ gjordes bland annat informationsfilmer pÄ andra sprÄk Àn svenska.
ââDet var generellt hög frĂ„nvaro bland de flesta av vĂ„ra förskolor. Men nĂ€r barnen pĂ„ de flesta stĂ€llen sedan kom tillbaka, stack frĂ„nvarotalen för en del förskolor i vissa omrĂ„den ut. Vi sĂ„g att tappet var störst i socioekonomiskt utsatta omrĂ„den, sĂ€ger Elisabeth StĂ„hl, verksamhetschef för förskolan.
Stora konsekvenser
I Linköpings kommun lĂ„g frĂ„nvaron under nĂ„gra veckor pĂ„ uppemot 80â90 procent i socialt utsatta omrĂ„den.
ââNu har vi sjunkit till runt 40 procent i de utsatta omrĂ„dena, men det Ă€r fortfarande högre Ă€n andra omrĂ„den hĂ€r, sĂ€ger Christel Horsak, avdelningschef för för- och grundskolan i Linköping.
Men det gÄr inte att stÀlla direkta krav pÄ förÀldrar till förskolebarn, eftersom det inte rÄder nÄgon skolplikt.
Linda Edman, rektor för tvÄ förskolor i Angered i Göteborg, poÀngterar dock att coronapandemin kan fÄ stora konsekvenser för mÄnga barn om den hÄller i sig lÀnge.
ââVi vet att mĂ„nga av vĂ„ra barn i omrĂ„det har utmaningar för att klara sig igenom skolan. DĂ„ Ă€r det viktigt att de fĂ„r tidiga insatser med utveckling och lĂ€rande.