Förhandssnacket inför presstrÀffen med John Hassler och klimatminister Romina Pourmokthari (L) har mycket handlat om huruvida det nationella transportmÄlet till 2030 ska slopas eller inte. Hassler har tidigare uttalat sig negativt om mÄlet, som sÀger att utslÀppen frÄn transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.
MÄlet kommer att bli mycket svÄrare att nÄ nÀr regeringen och SD sÀnker reduktionsplikten vid Ärsskiftet, och utslÀppen dÀrmed ökar.
TT: Du vill slopa transportmÄlet som det ser ut i dag och ersÀtta det med nÄgot nytt?
ââVi behöver ett mĂ„l för elektrifiering. Om man sĂ€ger att införa ett sĂ„dant mĂ„l â och dĂ„ inte mĂ€ta det i termer av bokförda utslĂ€pp inom Sveriges grĂ€nser â sĂ„ kan man anvĂ€nda den formuleringen. Jag vĂ€ljer att inte göra det, sĂ€ger Hassler.
Hassler pratar om ett uppdaterat mÄl i stÀllet. Ett ökat fokus pÄ elektrifiering av transportsektorn skulle enligt honom leda till en skÀrpning av mÄlet. "Ett hÄrt formulerat sektorsmÄl formulerat i termer av bokförda nationella utslÀpp behövs inte lÀngre", stÄr det i rapporten.
Rimma med EU:s regler
EU har skÀrpt sin klimatlagstiftning. Det Àr anledningen till att Hassler fÄtt i uppdrag att se över om de svenska klimatmÄlen behöver anpassas till EU:s tuffare regler.
ââDet Ă€r viktigt att de svenska klimatmĂ„len rimmar med EU:s. Det behövs inga radikala förĂ€ndringar men det krĂ€vs ny politik sĂ„ att vi nĂ„r mĂ„len, sĂ€ger han.
MiljömÄlsberedningen, som bestÄr av alla riksdagspartier, "bör fÄ i uppdrag att uppdatera de svenska klimatmÄlen sÄ att de baseras pÄ den mÄlstruktur som anvÀnds inom EU:s regelverk", stÄr det i rapporten.
ââOm de svenska klimatmĂ„len skulle nĂ„s garanterar inte det att EU:s krav skulle nĂ„s, bland annat pĂ„ grund av skillnaden i mĂ„lstruktur. Det finns aspekter i EU:s regler som Ă€r bĂ€ttre Ă€n de svenska, bland annat att det sĂ€tts tak för utslĂ€ppen inte bara vid ett visst mĂ„lĂ„r utan över tid fram till mĂ„lĂ„ret. Det blir som en utslĂ€ppsbudget, sĂ€ger Hassler, som Ă€r professor i nationalekonomi..
Oklar tidsplan
Varken Pourmokthari eller Hassler kan ge ett svar pÄ hur lÄng tid det kan ta för riksdagens Ätta partier att enas om nya, uppdaterade klimatmÄl, om regeringen vÀljer att göra som Hassler föreslÄr. Eller vad Ätta partier skulle kunna enas om i klimatpolitiken.
ââDet Ă€r inte mitt kompetensomrĂ„de, sĂ€ger Hassler.
Utredaren har 46 förslag för en svensk klimatstrategi. Det handlar bland annat om införandet av ett nationellt system för utslÀppshandel för alla utslÀpp utanför EU:s utslÀppshandel, en klimatbonus till hushÄll, sÀnkt elskatt och en bred lÄngsiktig överenskommelse om kÀrnkraft.
Han föreslÄr ocksÄ att etappmÄlet för 2030 ska omarbetas sÄ att det "rimmar med" EU:s krav pÄ Sverige inom ramen för den icke-handlade sektorn (ESR), alltsÄ frÀmst transporter, jordbruk och uppvÀrmning.
ââMin bestĂ€mda uppfattning Ă€r att det inte behöver leda till minskad ambitionsnivĂ„ nĂ€r det gĂ€ller utslĂ€ppen i Sverige, sĂ€ger Hassler.
Regeringen gÄr vidare
Regeringen ska titta nÀrmare pÄ förslagen för att se vad man vill gÄ vidare med. Utredningen utgör ett underlag till regeringens klimatpolitiska handlingsplan som Àr tÀnkt att presenteras före Ärsskiftet.
TT: Ăr syftet med uppgraderingarna av klimatmĂ„len att höja ambitionsnivĂ„n?
ââJa, det skulle jag sĂ€ga, givet att EU kommit med vĂ€ldigt kraftfull lagstiftning, sĂ€ger Pourmokthari.
Sveriges lÄngsiktiga mÄl Àr att nÄ nettonollutslÀpp till 2045, med etappmÄl pÄ vÀgen. Men inget av klimatmÄlen kommer att nÄs med nuvarande politik, som kommer att leda till ökade utslÀpp med uppemot 10 miljoner ton fram till 2030, konstaterar regeringen i sin höstbudget.