SkrÀckexemplet som bidrog till ökad sÀkerhet

Den började som en succé men blev bespottad. SÄ hade ocksÄ Chevrolet Corvair tekniska brister och kunde vara livsfarlig att köra. Men snart konstruerades den vackra bilen om och kom att bli ett sportÄk. Nu fyller modellen 60 Är.

Chevrolet Corvair hade frĂ„n början tekniska brister. Men fantasterna Ă€lskade – och Ă€lskar – modellen. Bilden visar en sportig tvĂ„dörrars coupĂ© frĂ„n 1965.

Chevrolet Corvair hade frĂ„n början tekniska brister. Men fantasterna Ă€lskade – och Ă€lskar – modellen. Bilden visar en sportig tvĂ„dörrars coupĂ© frĂ„n 1965.

Foto: AP/TT

Livsstil & fritid2020-03-30 07:51

FÄ bilar har betytt sÄ mycket för trafiksÀkerheten som Chevrolet Corvair. Men den var inget föredöme. Konstruktionen höll inte mÄttet och den var med om mÄnga vÀltolyckor.

Detta slogs fast i advokaten Ralph Naders bĂ€stsĂ€ljande bok ”Unsafe at any speed” 1965. Den svenska översĂ€ttningen "Den livsfarliga bilen kom tvĂ„ Ă„r senare. Konsekvensen blev att försĂ€ljningen av Corvair störtdök. Det spelade ingen roll att de tekniska problemen hade Ă„tgĂ€rdats.

– Genom Ralph Nader blev Corvair ett slagtrĂ€ i kampen mot storbolagens makt över konsumenterna. Biltillverkarna hade varit kallsinniga till att satsa pĂ„ sĂ€kerhet men tvingades nu att tĂ€nka om, sĂ€ger Arne Larsson, ordförande i Corvair Club Sweden.

Kompaktbil

Men vad Àr Chevrolet Corvair för slags ekipage? Jo, en amerikansk kompaktbil som togs fram för att konkurrera med de populÀra europeiska fordonen, som VW Bubblan. Den började sÀljas pÄ hösten 1959, som nÀsta Ärs modell, och lanserades i Europa under den tidiga vÄren 1960.

Nykomlingen drevs av en sexcylindrig boxermotor pÄ 2,3 liter som var placerad baktill. Detta gav en ojÀmn viktfördelning. DÄ hela 63 procent av vikten hamnade pÄ bakaxeln blev Corvair kraftigt överstyrd nÀr det gick undan i kurvor. Bakvagnen var enkelt konstruerad och vÀltolyckorna lÀt inte vÀnta pÄ sig.

– General Motors snĂ„lade nĂ€r de utvecklade modellen. De hade tĂ€nkt ha en krĂ€ngningshĂ€mmare framtill men struntade i det. För att vĂ€ghĂ„llningen skulle bli bĂ€ttre rekommenderade man i stĂ€llet kunderna att slĂ€ppa ut lite luft i framdĂ€cken, sĂ€ger Arne Larsson.

Tidig turbo

I grunden var Corvair dock ingen dÄlig bil. Den hade ett sofistikerat formsprÄk och var ganska rymlig. Den var snabbare Àn de flesta importbilar, gick bra pÄ vÀgen med en duktig förare och var dÀrtill tidigt ute med turbo, 1962.

– General Motors insĂ„g att detta inte var en familjebil. Den tilltalade en publik som man inte visste fanns, mĂ€nniskor som föredrog sportiga bilar, sĂ€ger Arne Larsson, som sjĂ€lv kör en Chevrolet Corvair frĂ„n 1965.

Och det senare Àr ingen slump. Inför det Äret stöptes modellen om och fick en ny tjusig kaross samt en högklassig vÀghÄllning. Motorn var pÄ 2,7 liter och turboversionen gav hela 180 hÀstkrafter.

Men det rÀckte inte. De flesta körde hellre rivalen Fords nyhet Mustang och efter sÄgningen i Ralph Naders bok var Corvairs dagar rÀknade. Efter drygt 1,8 miljoner tillverkade exemplar gick modellen i graven 1969. Sedan dess har den blivit en Àlskad samlarbil som fÄr fantasterna att utbrista: LÀnge leve Chevrolet Corvair!

Lite av varje om Corvair

+ I slutet av 1950-talet sÄlde mindre kÀrror frÄn Europa allt bÀttre i USA. General Motors svar blev Chevrolet Corvair, ett vackert ekipage vars namn sÀgs vara en hopslagning av Corvette och Bel Air.

+ Under toppĂ„ret 1965 byggdes nĂ€stan 250 000 Chevrolet Corvair. DĂ€refter dalade produktionen, för att 1969 avslutas med bara 6 000 tillverkade bilar.

+ Corvair fanns i mĂ„nga karossvarianter – frĂ„n tvĂ„dörrars coupĂ© och pickup till husbil och Ă„ttadörrars minibuss. Bilen fanns Ă€ven i amfibieversion.

+ I Sverige finns drygt 200 stycken Corvair. Åtminstone pĂ„ papperet. I trafiken rullar cirka 50 exemplar. Corvair Club Sweden vill bevara modellen och sĂ€kra tillgĂ„ngen pĂ„ reservdelar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!