FÄ bilar har betytt sÄ mycket för trafiksÀkerheten som Chevrolet Corvair. Men den var inget föredöme. Konstruktionen höll inte mÄttet och den var med om mÄnga vÀltolyckor.
Detta slogs fast i advokaten Ralph Naders bĂ€stsĂ€ljande bok âUnsafe at any speedâ 1965. Den svenska översĂ€ttningen "Den livsfarliga bilen kom tvĂ„ Ă„r senare. Konsekvensen blev att försĂ€ljningen av Corvair störtdök. Det spelade ingen roll att de tekniska problemen hade Ă„tgĂ€rdats.
ââGenom Ralph Nader blev Corvair ett slagtrĂ€ i kampen mot storbolagens makt över konsumenterna. Biltillverkarna hade varit kallsinniga till att satsa pĂ„ sĂ€kerhet men tvingades nu att tĂ€nka om, sĂ€ger Arne Larsson, ordförande i Corvair Club Sweden.
Kompaktbil
Men vad Àr Chevrolet Corvair för slags ekipage? Jo, en amerikansk kompaktbil som togs fram för att konkurrera med de populÀra europeiska fordonen, som VW Bubblan. Den började sÀljas pÄ hösten 1959, som nÀsta Ärs modell, och lanserades i Europa under den tidiga vÄren 1960.
Nykomlingen drevs av en sexcylindrig boxermotor pÄ 2,3 liter som var placerad baktill. Detta gav en ojÀmn viktfördelning. DÄ hela 63 procent av vikten hamnade pÄ bakaxeln blev Corvair kraftigt överstyrd nÀr det gick undan i kurvor. Bakvagnen var enkelt konstruerad och vÀltolyckorna lÀt inte vÀnta pÄ sig.
ââGeneral Motors snĂ„lade nĂ€r de utvecklade modellen. De hade tĂ€nkt ha en krĂ€ngningshĂ€mmare framtill men struntade i det. För att vĂ€ghĂ„llningen skulle bli bĂ€ttre rekommenderade man i stĂ€llet kunderna att slĂ€ppa ut lite luft i framdĂ€cken, sĂ€ger Arne Larsson.
Tidig turbo
I grunden var Corvair dock ingen dÄlig bil. Den hade ett sofistikerat formsprÄk och var ganska rymlig. Den var snabbare Àn de flesta importbilar, gick bra pÄ vÀgen med en duktig förare och var dÀrtill tidigt ute med turbo, 1962.
ââGeneral Motors insĂ„g att detta inte var en familjebil. Den tilltalade en publik som man inte visste fanns, mĂ€nniskor som föredrog sportiga bilar, sĂ€ger Arne Larsson, som sjĂ€lv kör en Chevrolet Corvair frĂ„n 1965.
Och det senare Àr ingen slump. Inför det Äret stöptes modellen om och fick en ny tjusig kaross samt en högklassig vÀghÄllning. Motorn var pÄ 2,7 liter och turboversionen gav hela 180 hÀstkrafter.
Men det rÀckte inte. De flesta körde hellre rivalen Fords nyhet Mustang och efter sÄgningen i Ralph Naders bok var Corvairs dagar rÀknade. Efter drygt 1,8 miljoner tillverkade exemplar gick modellen i graven 1969. Sedan dess har den blivit en Àlskad samlarbil som fÄr fantasterna att utbrista: LÀnge leve Chevrolet Corvair!