Serviceboken Àr ett klassiskt attribut. Sedan bilens guldÄlder har detta pappershÀfte samlat stÀmplar och anteckningar. Den berÀttar om fordonets kondition och Àr viktig nÀr ett fordon byter Àgare.
I modern tid har serviceboken dock blivit digital. Den ligger inte lÀngre i handskfacket, utan lagras i en databas via mÀrkesverkstaden samt i bilens elektroniska system.
Det innebÀr att den inte kan tappas bort, mÄhÀnda ocksÄ att den inte gÄr att manipulera. I den fysiska servicebokens vÀrld har det lÀnge talats om falska stÀmplar och fuffens med mÀtarstÀllningar.
ââDĂ€remot finns det ett digitalt utanförskap. Alla mĂ€nniskor Ă€r inte uppkopplade. Ă andra sidan befinner vi oss fortfarande i en övergĂ„ngsperiod. Alla bilmĂ€rken har inte anammat den digitala serviceboken, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall, tekniker hos M Sverige.
Egna ÄtgÀrder
Det finns dock bilÀgare som vill göra egna ÄtgÀrder pÄ sitt fordon, allt frÄn att sÀtta pÄ nya bromsbelÀgg till att göra extra oljebyten. Hur ska de dokumentera sÄdant utan en fysisk bok?
ââVissa bilmĂ€rken kan göra en notering om saken. Om det inte gĂ„r fĂ„r man sjĂ€lv redovisa sina inköp. Det blir ett samlande av dokument, sĂ€ger Stjernvall.
NÀr en bil hamnar pÄ begagnatmarknaden Àr det sÀljaren som ska ha koll.
ââOm man ska köpa en begagnad bil fĂ„r sĂ€ljaren administrera eller ge tillgĂ„ng till den digitala serviceboken.
Biltillverkarna har lite olika lösningar. Hos vissa kan bilÀgaren sjÀlv inte se servicehistoriken, men dÀremot via ÄterförsÀljare eller servicepartner. Och för en fristÄende verkstad blir det krÄngligt.
En sĂ„dan fĂ„r reparera och serva vilka mĂ€rken som helst, men mĂ„ste köpa diagnosverktyg frĂ„n varje tillverkare. Nu mĂ„ste de Ă€ven skaffa sig tillgĂ„ng till de olika digitala serviceböckerna â om det gĂ„r. Exempelvis Suzuki ger endast de egna mĂ€rkesverkstĂ€derna tillgĂ„ng till systemet.
Allt pÄ ett stÀlle
För nÄgra Är sedan lanserade Sveriges fordonsverkstÀders förening, SFVF, en egen digital servicebok. MÄlet vara att samla serviceböckerna pÄ ett stÀlle och lÄta dem vara öppna för bÄde bilÀgarna och de fristÄende verkstÀderna.
ââMen programvara till bilnycklarna, och en del annat, behĂ„ller mĂ€rkena för sig sjĂ€lva. I framtiden kommer tillverkarna att ha en mycket mer restriktiv hĂ„llning till vad de vill dela med sig av, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.