Att ta körkort Àr ofta en bÄde lÄng och dyr process. Körlektioner, teorilektioner, mycket pluggande och flera uppkörningar kan det bli innan man har det eftertraktade kortet i sin hand. Att hoppa pÄ en intensivutbildning pÄ nÄgra veckor Àr dÀrför ganska eftertraktat.
Maria Stenman Àr trafiklÀrare och vice ordförande pÄ Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR). Hon fÄr ofta frÄgan hur snabbt man kan ta sitt körkort. Men sÄ enkelt Àr det inte, menar hon.
âââTĂ€nk dig att du ska fylla en flaska med en tratt och att det som ska i Ă€r kunskapen. HĂ€ller man för snabbt rinner det över och det blir luckor. För att klara en intensivutbildning krĂ€vs viss förkunskap. MĂ„nga tror att intensivkurser Ă€r en quick fix, men det Ă€r det bara om du har förkunskap, sĂ€ger hon.
Intensivkurserna hÄlls ofta pÄ mindre orter ute i landet dÀr det i paketet ofta ingÄr boende. Körskoleeleverna tar bÄde körlektioner och teorilektioner pÄ heltid under nÄgra veckor. Formatet Àr lockande, inte minst för den utlovade snabbheten. Det lockar ocksÄ dem som bor lÄngt ifrÄn en vanlig körskola, de som har pÄbörjat processen men av olika anledningar avbrutit körandet och de som har tagit paus och vill komma i gÄng igen.
STR har inga siffror pÄ hur mÄnga som vÀljer den hÀr utbildningsvarianten, men den erbjuds i dag pÄ mÄnga stÀllen i Sverige.
TT: SÄ hur mycket behöver man dÄ kunna innan?
âââMan ska ha grundkunskaperna, en grundvana vid att köra bilen. Det vill sĂ€ga, man ska kunna starta bilen, ta sig fram nĂ„gorlunda och kunna vĂ€xla. Man behöver inte vara fĂ€rdig, men man bör kunna handskas med fordonet, sĂ€ger Maria Stenman och fortsĂ€tter:
âââNĂ€r du kör bil gör du mĂ„nga saker samtidigt förutom att köra, som att hĂ„lla koll pĂ„ medtrafikanter och skyltar till exempel. Den automatiseringen av körandet tar tid att utveckla.
Var nÄgonstans man tar körkortet och var man sedan huvudsakligen kommer att köra har ocksÄ betydelse. För hur blir det om man tar körlektioner och kör upp pÄ en liten ort och sedan planerar att köra i ett sammanhang med helt andra trafikförutsÀttningar, som till exempel i en storstad?
âââDet viktigaste Ă€r att fĂ„ en utbildning i att bli en sjĂ€lvtĂ€nkande förare. Vi utbildar elever hĂ€r pĂ„ den lilla orten, men har du en bra planering klarar du Ă€ven att köra i större samhĂ€llen. Det Ă€r viktigt i all körutbildning att utbilda sig pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt och lĂ€ra sig ta rĂ€tt beslut vid rĂ€tt tillfĂ€lle och att vara taktisk i trafiken.
Men all sorts körbakgrund har sina utmaningar.
âââElever frĂ„n större samhĂ€llen har ofta svĂ„rare att hĂ„lla koll pĂ„ högerregeln nĂ€r de kommer till en mindre plats, eftersom de Ă€r mer vana vid att köra pĂ„ stora huvudleder, sĂ€ger hon.
Maria Stenman understryker att det Àr viktigt att utgÄ frÄn sina egna förutsÀttningar innan man sÀtter i gÄng att övningsköra. Börjar man frÄn noll fÄr man vara beredd pÄ att det kommer att ta tid.
âââFör oavsett hur man tar sitt körkort ska samma kunskap in. Det Ă€r viktigt att trycka pĂ„, det gĂ„r inte att komma förbi.
Maria Stenman, trafiklÀrare.