Norsk hjÀlp framme vid brinnande fartyg

LÀget förvÀrras pÄ det eldhÀrjade fartyget Almirante Storni utanför Göteborg. Nu befaras att den svÄrslÀckta branden ska sprida sig i lasten av trÀvirke. Kustbevakningen vill fÄ lov att bogsera fartyget till hamn snarast. Man har ocksÄ fÄtt in tvÄ förstÀrkningsfartyg frÄn Norge.

Flera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka slÀcka den brinnande virkeslasten ombord pÄ Almirante Storni, nÀra Vinga utanför Göteborg.

Flera fartyg har arbetat i fyra dygn med att försöka slÀcka den brinnande virkeslasten ombord pÄ Almirante Storni, nÀra Vinga utanför Göteborg.

Foto: Kustbevakningen

Olycka2021-12-08 10:54

Det var i lördags som fartyget började brinna, nÀra Vinga utanför Göteborg. Sedan dess har man försökt bekÀmpa branden, som dock visat sig vara mycket svÄr att slÀcka.

Fartyg frÄn en rad myndigheter eller andra aktörer deltar. PÄ onsdagskvÀllen anslöt ett fartyg frÄn Norges kustbevakning och det norskflaggade offshorefartyget Viking Loke, som chartrats av den bÀrgare som anlitats av haveristens rederi.

– Nu Ă€r det tvĂ„ nya fartyget som ligger och pumpar vatten dĂ€r, sĂ€ger Eva LindhĂ©, Kustbevakningens kommunikationschef, till TT.

Tidigare under onsdagen kom en alarmerande rapport nÀr polisens helikopter flugit över Almirante Storni med vÀrmekamera.

– Det Ă€r en vĂ€rmespridning i lasten. Det har det inte varit förut. Det Ă€r orovĂ€ckande. Det skulle kunna tyda pĂ„ att branden kan förflytta sig och spridas, sĂ€ger Mattias Lindholm pĂ„ Kustbevakningens presstjĂ€nst.

HÄrt vÀder sliter

SlÀckningsarbetet tÀr pÄ personal och utrustning. Framförallt vÀdret stÀller till det. Det blÄser upp till 17 meter per sekund, vilket ger sjögÄng med höga vÄgor.

– Det sliter hĂ„rt pĂ„ all personal dĂ€r ute att ligga och jobba dygnet runt i vĂ€ldigt hĂ„rt vĂ€der, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Dessutom blir rÀddningsfartygen nedisade av vatten, kyla och vind

– Problemet Ă€r att vi inte kommer Ă„t brandhĂ€rden direkt, utan bara indirekt. Och nu börjar lĂ€get bli sĂ„nt att vi mĂ„ste komma Ă„t den dĂ€r branden, sĂ€ger Lindholm.

Transportstyrelsen har tidigare sagt att man inte vill lÄta ett brinnande och rykande fartyg bogseras in till hamn. Planen har varit att bogsera Almirante Storni till Skandiahamnen i Göteborg nÀr branden Àr slÀckt, eller nÀstan slÀckt.

Men Kustbevakningen anser nu att Almirante Storni snarast mÄste till kaj, eller Ätminstone till nÄgon plats inomskÀrs med lÀ och mindre sjögÄng.

Samtal pÄ hög nivÄ

– Det pĂ„gĂ„r intensiva samtal mellan de olika parterna. Rederiet, Transportstyrelsen, Kustbevakningen och kanske fler inblandade ocksĂ„. Det kan ju finnas en mottagande hamn pĂ„ sikt, sĂ€ger Mattias Lindholm pĂ„ Kustbevakningen.

– Det bĂ€sta vore att komma till en hamn med förstĂ€rkande slĂ€ckresurser och möjligheter att lasta av, sĂ€ger Lindholm.

Transportstyrelsen, som beslutar om eventuell bogsering i farleder till nÄgon hamn, har reagerat pÄ Kustbevakningens larmrapport.

– Vi har startat ett nytt arbete för att hantera lĂ€get, eftersom det verkar ha försĂ€mrats, sĂ€ger Claes Hansson, tjĂ€nsteman i beredskap pĂ„ Transportstyrelsen.

– Chefer pĂ„ hög nivĂ„ inom myndigheterna pratar nu om detta, tillĂ€gger han.

En del i arbetet Àr att granska vad svenska myndigheter rent juridiskt fÄr lov att göra. Almirante Storni Àgs av det tyska rederiet NSC, men Àr flaggat i Liberia.

Fakta: Fartygsbrand vid Vinga

Larmet om branden ombord pÄ Almirante Storni kom vid 15-tiden pÄ lördagen.

Fartyget Àr 177 meter lÄngt och lastat med trÀvirke, bÄde i lastrummen och pÄ dÀck.

Almirante Storni Àgs av det tyska rederiet NSC, men Àr registrerad i Liberia.

Fartyget var pÄ vÀg frÄn Ljusne i HÀlsingland till Alexandria i Egypten.

BesÀttningen pÄ 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmÀn och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i nÀrheten av fyren Trubaduren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!