Det var i lördags som fartyget började brinna, nÀra Vinga utanför Göteborg. Sedan dess har man försökt bekÀmpa branden, som dock visat sig vara mycket svÄr att slÀcka.
Fartyg frÄn en rad myndigheter eller andra aktörer deltar. PÄ onsdagskvÀllen anslöt ett fartyg frÄn Norges kustbevakning och det norskflaggade offshorefartyget Viking Loke, som chartrats av den bÀrgare som anlitats av haveristens rederi.
ââNu Ă€r det tvĂ„ nya fartyget som ligger och pumpar vatten dĂ€r, sĂ€ger Eva LindhĂ©, Kustbevakningens kommunikationschef, till TT.
Tidigare under onsdagen kom en alarmerande rapport nÀr polisens helikopter flugit över Almirante Storni med vÀrmekamera.
ââDet Ă€r en vĂ€rmespridning i lasten. Det har det inte varit förut. Det Ă€r orovĂ€ckande. Det skulle kunna tyda pĂ„ att branden kan förflytta sig och spridas, sĂ€ger Mattias Lindholm pĂ„ Kustbevakningens presstjĂ€nst.
HÄrt vÀder sliter
SlÀckningsarbetet tÀr pÄ personal och utrustning. Framförallt vÀdret stÀller till det. Det blÄser upp till 17 meter per sekund, vilket ger sjögÄng med höga vÄgor.
ââDet sliter hĂ„rt pĂ„ all personal dĂ€r ute att ligga och jobba dygnet runt i vĂ€ldigt hĂ„rt vĂ€der, sĂ€ger Mattias Lindholm.
Dessutom blir rÀddningsfartygen nedisade av vatten, kyla och vind
ââProblemet Ă€r att vi inte kommer Ă„t brandhĂ€rden direkt, utan bara indirekt. Och nu börjar lĂ€get bli sĂ„nt att vi mĂ„ste komma Ă„t den dĂ€r branden, sĂ€ger Lindholm.
Transportstyrelsen har tidigare sagt att man inte vill lÄta ett brinnande och rykande fartyg bogseras in till hamn. Planen har varit att bogsera Almirante Storni till Skandiahamnen i Göteborg nÀr branden Àr slÀckt, eller nÀstan slÀckt.
Men Kustbevakningen anser nu att Almirante Storni snarast mÄste till kaj, eller Ätminstone till nÄgon plats inomskÀrs med lÀ och mindre sjögÄng.
Samtal pÄ hög nivÄ
ââDet pĂ„gĂ„r intensiva samtal mellan de olika parterna. Rederiet, Transportstyrelsen, Kustbevakningen och kanske fler inblandade ocksĂ„. Det kan ju finnas en mottagande hamn pĂ„ sikt, sĂ€ger Mattias Lindholm pĂ„ Kustbevakningen.
ââDet bĂ€sta vore att komma till en hamn med förstĂ€rkande slĂ€ckresurser och möjligheter att lasta av, sĂ€ger Lindholm.
Transportstyrelsen, som beslutar om eventuell bogsering i farleder till nÄgon hamn, har reagerat pÄ Kustbevakningens larmrapport.
ââVi har startat ett nytt arbete för att hantera lĂ€get, eftersom det verkar ha försĂ€mrats, sĂ€ger Claes Hansson, tjĂ€nsteman i beredskap pĂ„ Transportstyrelsen.
ââChefer pĂ„ hög nivĂ„ inom myndigheterna pratar nu om detta, tillĂ€gger han.
En del i arbetet Àr att granska vad svenska myndigheter rent juridiskt fÄr lov att göra. Almirante Storni Àgs av det tyska rederiet NSC, men Àr flaggat i Liberia.