Ăr ungdomar mer radikala och Ă€ldre mer konservativa? Inte om man fĂ„r tro SVT:s vallokalsundersökning (Valu) dĂ€r Moderaterna med 26 procent och Sverigedemokraterna med 22 procent Ă€r de största partierna i Ă„ldersgruppen 18â21, samtidigt som de rödgröna partierna backar.
ââDet Ă€r definitivt en stor högervind bland unga vĂ€ljare och förstagĂ„ngsvĂ€ljare i synnerhet, sĂ€ger Per Oleskog Tryggvason, forskare vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet, som arbetat med Ă„rets Valu.
I Valu fĂ„r vĂ€ljarna svara pĂ„ var de stĂ„r ideologiskt utifrĂ„n en vĂ€nster-höger-skala. Ăvervikten för högersidan bland förstagĂ„ngsvĂ€ljarna har inte varit sĂ„ stark sedan den första undersökningen 1991, enligt Per Oleskog Tryggvason.
ââDet var en svag övervikt för högersidan Ă€ven i 2018 Ă„rs val bland förstagĂ„ngsvĂ€ljarna, men den Ă€r betydligt starkare nu och framför allt bland dem som placerar sig klart till höger.
Det finns dock stora könsskillnader och partierna pĂ„ den blĂ„ sidan, som i större utstrĂ€ckning brukar locka mĂ€n, fĂ„r i Valu stöd av omkring 70 procent av de manliga förstagĂ„ngsvĂ€ljarna. Bland de kvinnliga förstagĂ„ngsvĂ€ljarna var fördelningen mellan blocken nĂ€rmare 50â50, sĂ€ger Per Oleskog Tryggvason.
Tendensen att unga stÄr till höger syns Àven i Ärets skolval dÀr M fick 27 procent av rösterna, följt av SD pÄ 21 procent. KD fick 9 procent, vilket Àr betydligt högre Àn i skolvalet 2018 dÄ de fick 3,9 procent.
SĂ€llsynt med uppror
Enligt Magnus Hagevi, professor i statsvetenskap vid Linnéuniversitet i VÀxjö, krÀvs det fler undersökningar för att bekrÀfta om högervinden Àr en trend. Ungas politiska uppfattningar tenderar att gÄ i vÄgor, men vÀljarundersökningar frÄn 1968 och framÄt visar att fler vÀljare överlag stÄr till höger, sÀger han.
ââTendensen Ă€r att andelen som placerar sig Ă„t vĂ€nster Ă€r ganska stabil, medan de som placerar sig pĂ„ högersidan ökar. Det Ă€r mittenvĂ€ljare som försvinner och ersĂ€tts av högervĂ€ljare. NĂ€r den förĂ€ndringen sker, sĂ„ sker den kanske frĂ€mst bland de yngre vĂ€ljarna pĂ„ lite lĂ€ngre sikt.
Att unga skulle vara mer radikala och Àldre mer konservativa Àr enligt Hagevi en förutfattad mening. I stÀllet tenderar vÀljare att vara ganska ideologiskt stabila och unga Àrver ofta sin ideologiska position.
ââDet Ă€r ganska sĂ€llsynt att man gör uppror mot sina förĂ€ldrar. Om förĂ€ldrarna som var unga pĂ„ 80-talet och 90-talet var höger och de fĂ„r barn sĂ„ tenderar barnen ocksĂ„ att bli höger.
Det kan Àven pÄverka vilka sakfrÄgor som fÄr mest utrymme i debatten, dÄ förstagÄngsvÀljare i stor utstrÀckning lÀr sig om politiken i första valet, enligt Hagevi. Att Àmnen som lag och ordning stÄtt högt pÄ agendan kan dÀrmed ha bidragit till högerpartiernas framgÄng.
PĂ„verkar sociala medier?
I valrörelsen har ocksÄ sociala medier, som Instagram och Tiktok, varit viktiga verktyg i kampen om förstagÄngsvÀljarna och företrÀdare för partierna har bland annat stÀllt upp pÄ utfrÄgningar hos kÀnda youtubers. Men vilken pÄverkan sociala medier faktiskt har pÄ ungas partival Àr en komplex frÄga som det inte forskats speciellt mycket pÄ, enligt Marie Grusell, docent i politisk kommunikation vid JMG vid Göteborgs universitet.
ââBĂ„de Moderaterna och SD Ă€r vĂ€ldigt stora pĂ„ sociala medieplattformar. Det vi sĂ„g 2018 var att det generellt sett inte hade nĂ„gon pĂ„fallande inverkan pĂ„ vilka röster man fick i verkliga vĂ€rlden.
Busch synlig pÄ Instagram
Marie Grusell anser att det Ă€r för tidigt att dra nĂ„gra sĂ€kra slutsatser, men tror att KD:s lyft i skolvalet möjligen kan kopplas till att partiledaren Ebba Busch synts mycket bĂ„de i traditionella och sociala medier â specifikt pĂ„ Instagram som attraherar mĂ„nga unga. Ăven vĂ€nskapen med den populĂ€ra influencern Margaux Dietz kan ha spelat en viss roll.
Samtidigt kan tidsandan och satsningar frÄn partiernas ungdomsförbund ocksÄ pÄverka och Marie Grusell tror inte att det gÄr att dra likhetstecken mellan ett partis storlek pÄ sociala medier och dess popularitet bland ungdomar.
ââJag tror att vi mĂ„ste ge mer kredd till ungdomar i deras beslut. NĂ€r partierna talar till vĂ€ljarna sĂ€ger man att de vill attrahera bĂ„de förnuftet och kĂ€nslorna. KĂ€nslorna Ă€r kanske det man mĂ€ter pĂ„ sociala medieplattformar, men förnuftet Ă€r samtal med förĂ€ldrar, kompisar, skolan och det man lĂ€ser i tidningar.