Det som för den ena Àr en liten extra guldkant pÄ tillvaron kan för den andra bli en plÄga, visar undersökningen frÄn Kantar Sifo som gjorts pÄ uppdrag av Systembolagets dotterbolag IQ.
ââSommaren och semestern Ă€r alltid en tid dĂ„ vi dricker mer och oftare. Det som Ă€r nytt för oss i undersökningen Ă€r hur andra personers drickande pĂ„verkar â man ska verkligen tĂ€nka pĂ„ att inte bara den egna hĂ€lsan skadas, sĂ€ger Karin Hagman, vd pĂ„ IQ.
Kvinnor styr upp
Fler kvinnor Àn mÀn svarar att de pÄverkas negativt av andras drickande, samtidigt som det Àr vanligare att mÀns drickande pÄverkar andra negativt.
ââKvinnor Ă€r ofta de som tar pĂ„ sig rollen att ta hand om andra och styra upp nĂ€r mĂ€n blir fulla. Man skulle kunna önska sig efter metoo att man ser en förĂ€ndring, sĂ€ger Karin Hagman.
Undersökningen gjordes under perioden 17â18 juni 2021. Totalt deltog 1 018 personer i Ă„ldern 18â79 Ă„r.
Pandemieffekt bland unga
FrÄn den 1 juli lÀttar Sverige pÄ coronarestriktionerna, bland annat gÀller det privata tillstÀllningar, restauranger och krogar. Det gör samtidigt att alkoholkonsumtionen bland unga kan öka, varnar IQ.
Var tredje ung svensk, 18â34 Ă„r, som tillfrĂ„gades i en undersökning i maj uppger att de skulle dricka mer alkohol om restriktionerna lĂ€ttades. Motsvarande siffra bland samtliga Ă„ldersgrupper Ă€r 17 procent.
Det tyder pÄ att det frÀmst bland unga kan komma en ketchupeffekt i alkoholdrickandet nÀr samhÀllet öppnar upp, enligt IQ.
ââDĂ€rför Ă€r det extra viktigt att reflektera kring sin alkoholkonsumtion. Man har en lĂ€ngtan efter att umgĂ„s â men man kan hitta andra sĂ€tt att göra det pĂ„, alkohol behövs inte alltid i sociala sammanhang. Man ska orka ha det roligt bĂ„de pĂ„ kvĂ€llen och dagen, sĂ€ger Karin Hagman.