HÄrda ord om Ekström men inga avgÄngskrav

Oppositionen anser sig ha fÄtt ytterligare belÀgg för att utbildningsminister Anna Ekström (S) har skönmÄlat de svenska Pisaresultaten, mot bÀttre vetande. Krav pÄ ytterligare granskning stÀlls, men avgÄngskrav fÄr vÀnta.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) fick svara pÄ frÄgor i utbildningsutskottet om hanteringen av Pisaundersökningen. Bilden Àr frÄn den presstrÀff ministern höll efter det att Riksrevisionens kritiska rapport publicerats.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) fick svara pÄ frÄgor i utbildningsutskottet om hanteringen av Pisaundersökningen. Bilden Àr frÄn den presstrÀff ministern höll efter det att Riksrevisionens kritiska rapport publicerats.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Skola och utbildning2021-05-06 16:01

Oppositionspartierna var inte nöjda med de svar Ekström gav vid sitt möte med utbildningsutskottet. Det handlade om Riksrevisionens granskning av hur regeringen hanterat de svenska skolresultaten i OECD:s Pisaundersökning som slÀpptes i december 2019.

– Helt klart Ă€r det sĂ„ att Anna Ekström inte medger och inte ber om ursĂ€kt för att hon har farit med osanning, sade Kristina AxĂ©n Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson som hade vĂ€ntat sig en mer "ödmjuk" minister.

Axén Olin fortsÀtter hÀvda att Ekström medvetet manipulerat och mörkat för att fÄ resultaten att framstÄ som bÀttre Àn vad de var, trots att hon vetat om att det fanns problem med en hög andel elever som exkluderats.

Men trots de hÄrda orden vill inte Axén Olin krÀva misstroende mot Ekström eller hennes avgÄng.

– Jag vill invĂ€nta vad konstitutionsutskottet kommer fram till, sĂ€ger AxĂ©n Olin som hoppas att KU ska bredda sin pĂ„gĂ„ende granskning av regeringens hantering av Pisaresultaten.

Kristdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Christian Carlsson hÀvdar att "Skolverket har felat, regeringen har mörkat och utbildningsministern har ljugit inför riksdagen".

– Jag kommer att ta initiativ till en interpellationsdebatt med utbildningsministern och sedan kommer jag att begĂ€ra svar av statsministern, innan det blir aktuellt med nĂ„got annat, sĂ€ger Carlsson till TT.

Utbildningsministern Anna Ekström tillbakavisar kritiken om att ha mörkat:

– Jag har bara ett enda intresse vad gĂ€ller Pisaundersökningen, och det Ă€r att vi i Sverige ska fĂ„ tillförlitlig och korrekt information. Jag har hela tiden agerat, med de underlag jag fĂ„tt, genom att stĂ€lla kritiska frĂ„gor till Skolverket om den höga exkluderingsgraden och de svar jag fĂ„tt har gjort mig lugn med att Skolverket följt regelverket, sĂ€ger Anna Ekström.

Utbildningsutskottets ordförande Gunilla Svantorp (S) anser att det viktigaste svaret pÄ frÄgan om mörkning framkom under riksrevisorn Helena Lindbergs redogörelse efter Ekströms punkt pÄ dagordningen.

– Riksrevisorn var mycket tydlig med att hon bestĂ€mt vill avvisa att nĂ„gon medvetet har fört nĂ„gon bakom ljuset.

Inte utrett

SD:s utbildningspolitiske talesperson Patrick Reslow och Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad anser inte att sakerna Àr utredda efter mötet med Ekström.

– Varför har inte ministern nĂ€mnt nĂ„gonting om den interna kritik som framkommit i promemoriorna under hela den hĂ€r tiden? undrar Reslow.

Han, och de övriga i oppositionen, syftar pÄ tvÄ promemorior om problem med de svenska Pisaresultaten som tjÀnstemÀn pÄ utbildningsdepartementet skrev direkt efter Pisa-slÀppet 2019 samt i oktober förra Äret. Riksrevisionen pekade pÄ dem i sin granskning men först nu har regeringen lÀmnat ut dem.

Roger Haddad sÀger att Liberalerna anser att regeringen har undanhÄllit information för riksdagen.

– NĂ€r vi begĂ€rde en extern och oberoende granskning viftades det bort snabbt av regeringen och utbildningsministern. Hon menade att det inte har gjorts nĂ„gra fel och att OECD:s regler följts. Men den bilden delar inte Riksrevisionen, sĂ€ger Haddad.

Hade högsta andelen

Enligt den omstridda mÀtningen presterade de svenska eleverna helt okej, strax över OECD-snittet. Riksrevisionen konstaterar dock att det inte gÄr att sÀga vad resultatet hade blivit om alla elever hade deltagit.

Sverige hade den högsta andelen exkluderade elever av alla deltagande lĂ€nder – lĂ„ngt över det tillĂ„tna – och dessutom ett av de största bortfallen.

KÀrnan i Riksrevisionens kritik Àr att bÄde Skolverket och regeringen borde ha gjort mer för att garantera ett rÀttvisande elevunderlag.

Anna Ekström framhÄller att Skolverket nu fÄr uppdraget att förstÀrka insatserna ute pÄ skolorna. Skolorna ska ha fullstÀndigt klara besked frÄn verket om vilka regler som gÀller för att undanta elever.

– Det Ă€r en hemlĂ€xa Skolverket har att göra, sĂ€ger Ekström.

Fakta: Detta Àr Pisa

Pisa (Programme for International Student Assessment) Àr en internationell studie som mÀter 15-Äringars förmÄgor i lÀsning, matematik och naturvetenskap. Den genomförs vart tredje Är, och resultaten presenteras med ett Ärs fördröjning.

Pisa drivs av den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD. Nationellt ansvarig Àr Skolverket.

I Pisa 2018 deltog drygt 5 500 elever i Sverige, fördelade pĂ„ 223 skolor. Den stora majoriteten, 96 procent, gick i Ă„rskurs 9 nĂ€r de skrev proven.

Totalt svarade cirka 600 000 elever i 79 lĂ€nder eller regioner pĂ„ frĂ„gorna i Pisa 2018. Elevgruppen representerar 32 miljoner elever.

NÀsta Pisa skulle genomföras 2021, men har skjutits fram till 2022 pÄ grund av pandemin.

KĂ€llor: OECD och Skolverket.


Fakta: Resultat varierade kraftigt

I Pisa 2018 presterade de svenska eleverna över OECD-snittet i samtliga tre kunskapsomrÄden. Men resultaten inom den svenska elevgruppen varierade kraftigt. Exempel:

LÀsförstÄelse, alla elever: 506 poÀng

LÀsförstÄelse, elever med svensk bakgrund: 525 poÀng

LÀsförstÄelse, elever födda i Sverige med utlÀndsk bakgrund: 471 poÀng

LÀsförstÄelse, elever födda utomlands med utlÀndsk bakgrund: 410 poÀng

KĂ€lla: Skolverket


Fakta: Riksrevisionens kritik
  • Andelen exkluderade elever i Pisa 2018 var för hög. En ovanligt stor flyktinvandring runt 2015 Ă€r inte en giltig förklaring. Andelen nyanlĂ€nda elever som pĂ„ korrekta grunder kunde exkluderas pĂ„ grund av bristande svenskkunskaper ökade endast med en halv procentenhet för Pisa 2018, jĂ€mfört med 2015. Felaktiga exkluderingar av andra skĂ€l har ocksĂ„ gjorts. Riksrevisionens finner rimliga förklaringar till en exkludering pĂ„ totalt 6,6 procent, inte de 11,1 procent som i verkligheten undantogs.
  • De skolor som deltog i Pisa 2018 uppfattade informationen om exkludering pĂ„ olika sĂ€tt, och undantog dĂ€rför elever pĂ„ olika premisser. Skolverket sĂ€kerstĂ€llde inte och följde inte upp om instruktionerna uppfattats rĂ€tt.
  • Trots ifrĂ„gasĂ€ttanden frĂ„n medier och riksdagspolitiker om ett missvisande urval av elever utredde varken Skolverket eller regeringen misstankarna ordentligt.
  • Skolverket hĂ€nvisade till och följde OECD:s instruktioner, men OECD hade en felaktig bild av undervisningen för nyanlĂ€nda elever i Sverige.
  • Problemet pĂ„pekades Ă€ven internt pĂ„ utbildningsdepartementet, fortfarande utan Ă„tgĂ€rder. I stĂ€llet hĂ€nvisade regeringen till Skolverkets och OECD:s uppgifter att allt gĂ„tt korrekt till.

KĂ€lla: Riksrevisionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!