Högerpartierna M, KD, L och SD har tidigare meddelat att de stoppar satsningen pĂ„ höghastighetstĂ„g pĂ„ strĂ€ckorna StockholmâGöteborg samt StockholmâMalmö som den förra regeringen ville genomföra.
Nu tar regeringen nÀsta steg och drar i gÄng nya utredningar av tre etapper.
Trafikverket fĂ„r samtidigt i uppdrag att snarast avsluta planeringsarbetet med strĂ€ckan HĂ€ssleholmâLund och att pausa projektet GöteborgâBorĂ„s till i höst.
"Regeringen vill att de satsningar som görs pÄ jÀrnvÀg i första hand ska underlÀtta för arbetspendling och godstrafik eftersom det frÀmjar jobb och tillvÀxt. VÄr inriktning Àr att de jÀrnvÀgssatsningar som görs ska vara mer kostnadseffektiva Àn om den ursprungliga planen för nya stambanor för höghastighetstÄg hade fullföljts", sÀger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.
"Helt orealistiskt"
Ulf Olsson (S), som Ă€r kommunalrĂ„d i BorĂ„s, Ă€r skarpt kritisk mot beslutet att utreda strĂ€ckan GöteborgâBorĂ„s ytterligare.
ââVi har redan Sveriges lĂ„ngsammaste jĂ€rnvĂ€g, sĂ„ det Ă€r helt orealistiskt att utgĂ„ frĂ„n befintlig jĂ€rnvĂ€g, sĂ€ger han.
ââVi Ă€r Sveriges tredje största pendlingsomrĂ„de och har ingen fungerande jĂ€rnvĂ€g. SĂ„ utifrĂ„n sett Ă€r regeringens politik en katastrof. Och att man slĂ€pper det hĂ€r dagen innan julafton Ă€r vĂ€l rĂ€tt symptomatiskt.
Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, Àr ocksÄ kritisk.
ââNu försvinner den enda större satsningen i SkĂ„ne som ligger i planen och dĂ„ lĂ„g SkĂ„ne redan lĂ„ngt bakom Göteborg och Stockholm, sĂ€ger han.
ââDet kommer att bli problematiskt och en sak som Ă€r helt sĂ€ker att det kommer att ta mycket lĂ€ngre tid, oavsett vad man beslutar. Det Ă€r vĂ€ldigt konstigt att man vĂ€ljer att först avbryta och sedan analysera, i stĂ€llet för att göra tvĂ€rtom.
"Prioriterar upprustning"
Uppdragen till Trafikverket innebÀr samtidigt att det inte blir nÄgon fortsatt planering av de sÄ kallade centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping och BorÄs respektive till HÀssleholm via Jönköping.
"Regeringen prioriterar upprustning av befintlig jÀrnvÀg, bÀttre vÀgstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetstÄg", sÀger Andreas Carlson.
Oppositionen kallar dock beskedet för "drÄpslag" och "sÀmsta tÀnkbara".
"Regeringens besked om stoppad jÀrnvÀgsutbyggnad Àr ett ytterligare drÄpslag mot Sveriges möjligheter att lÄngsiktigt fÄ ett hÄllbart transportsystem", sÀger Daniel Helldén, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, i en skriftlig kommentar.
"SÀmsta tÀnkbara besked frÄn regeringen dagen före julafton. Sverige behöver ökad kapacitet för bÄde gods och arbetspendling. DÄ kan man inte som regeringen nu gör, sÀnka projekt som behöver komma i gÄng sÄ fort det bara gÄr", sÀger Ulrika Heie, Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson.