Kritik mot regeringens tÄgbesked: "Katastrof"

Regeringen lĂ€gger höghastighetstĂ„gen pĂ„ is. Samtidigt avbryts planeringen för strĂ€ckan HĂ€ssleholm–Lund, medan Göteborg–BorĂ„s pausas i vĂ€ntan pĂ„ en ny utredning.
–Det Ă€r en katastrof för VĂ€stsverige, sĂ€ger Ulf Olsson (S), kommunalrĂ„d i BorĂ„s, till TT.

Regeringen gÄr nu vidare med sina tÄgplaner, som bland annat innebÀr ett stopp för höghastighetsbanor. Arkivbild.

Regeringen gÄr nu vidare med sina tÄgplaner, som bland annat innebÀr ett stopp för höghastighetsbanor. Arkivbild.

Foto: Jon Olav Nesvold/NTB/TT

Transport2022-12-23 12:00

Högerpartierna M, KD, L och SD har tidigare meddelat att de stoppar satsningen pĂ„ höghastighetstĂ„g pĂ„ strĂ€ckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö som den förra regeringen ville genomföra.

Nu tar regeringen nÀsta steg och drar i gÄng nya utredningar av tre etapper.

Trafikverket fĂ„r samtidigt i uppdrag att snarast avsluta planeringsarbetet med strĂ€ckan HĂ€ssleholm–Lund och att pausa projektet Göteborg–BorĂ„s till i höst.

"Regeringen vill att de satsningar som görs pÄ jÀrnvÀg i första hand ska underlÀtta för arbetspendling och godstrafik eftersom det frÀmjar jobb och tillvÀxt. VÄr inriktning Àr att de jÀrnvÀgssatsningar som görs ska vara mer kostnadseffektiva Àn om den ursprungliga planen för nya stambanor för höghastighetstÄg hade fullföljts", sÀger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.

"Helt orealistiskt"

Ulf Olsson (S), som Ă€r kommunalrĂ„d i BorĂ„s, Ă€r skarpt kritisk mot beslutet att utreda strĂ€ckan Göteborg–BorĂ„s ytterligare.

– Vi har redan Sveriges lĂ„ngsammaste jĂ€rnvĂ€g, sĂ„ det Ă€r helt orealistiskt att utgĂ„ frĂ„n befintlig jĂ€rnvĂ€g, sĂ€ger han.

– Vi Ă€r Sveriges tredje största pendlingsomrĂ„de och har ingen fungerande jĂ€rnvĂ€g. SĂ„ utifrĂ„n sett Ă€r regeringens politik en katastrof. Och att man slĂ€pper det hĂ€r dagen innan julafton Ă€r vĂ€l rĂ€tt symptomatiskt.

Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, Àr ocksÄ kritisk.

– Nu försvinner den enda större satsningen i SkĂ„ne som ligger i planen och dĂ„ lĂ„g SkĂ„ne redan lĂ„ngt bakom Göteborg och Stockholm, sĂ€ger han.

– Det kommer att bli problematiskt och en sak som Ă€r helt sĂ€ker att det kommer att ta mycket lĂ€ngre tid, oavsett vad man beslutar. Det Ă€r vĂ€ldigt konstigt att man vĂ€ljer att först avbryta och sedan analysera, i stĂ€llet för att göra tvĂ€rtom.

"Prioriterar upprustning"

Uppdragen till Trafikverket innebÀr samtidigt att det inte blir nÄgon fortsatt planering av de sÄ kallade centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping och BorÄs respektive till HÀssleholm via Jönköping.

"Regeringen prioriterar upprustning av befintlig jÀrnvÀg, bÀttre vÀgstandard och utbyggd laddinfrastruktur, före investeringar i höghastighetstÄg", sÀger Andreas Carlson.

Oppositionen kallar dock beskedet för "drÄpslag" och "sÀmsta tÀnkbara".

"Regeringens besked om stoppad jÀrnvÀgsutbyggnad Àr ett ytterligare drÄpslag mot Sveriges möjligheter att lÄngsiktigt fÄ ett hÄllbart transportsystem", sÀger Daniel Helldén, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, i en skriftlig kommentar.

"SÀmsta tÀnkbara besked frÄn regeringen dagen före julafton. Sverige behöver ökad kapacitet för bÄde gods och arbetspendling. DÄ kan man inte som regeringen nu gör, sÀnka projekt som behöver komma i gÄng sÄ fort det bara gÄr", sÀger Ulrika Heie, Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson.

Fakta: Nya utredningar

I samband med beskedet tidigare i Ă„r om att höghastighetssatsningen avbryts meddelade regeringen att tre av tĂ„getapperna, som redan ingĂ„r i den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033, behövde en separat analys.

Nu tillsÀtts tre utredningar om etapperna:

För OstlÀnken (JÀrna till Linköping) fÄr Trafikverket i uppdrag att försöka hitta sÀtt att minska pÄ kostnaderna, "dock utan att det ska försena arbetet med OstlÀnken nÀmnvÀrt".

Planeringen för strĂ€ckan Göteborg–BorĂ„s pausas till 30 september nĂ€sta Ă„r i vĂ€ntan pĂ„ en utredning om en modifierad lösning "utan att trafikstarten ska försenas".

NĂ€r det gĂ€ller HĂ€ssleholm–Lund ska det nuvarande planeringsarbetet avslutas snarast. I stĂ€llet fĂ„r en utredning i uppdrag att granska alternativa Ă„tgĂ€rder för jĂ€rnvĂ€gssystemet i SkĂ„ne, frĂ€mst pĂ„ strĂ€ckan HĂ€ssleholm–Lund men Ă€ven pĂ„ andra delar av banan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!