– Det här är en tidigare kopparstöld där man hade gjort en provisorisk lagning. Det är den som inte fungerar tillfredsställande längre. Det är alltså ingen ny kopparstöld, säger Pär Aronsson, presskommunikatör vid Trafikverket.
Under gårdagen stod tågen av samma anledning stilla mellan Helsingborg och station Maria. Men i båda fallen handlar det alltså om gamla kopparstölder och Ola Malmberg, som är chef för underhållet i Trafikverkets södra distrikt, noterar att kopparstölderna håller på att avta. Mellan november och mars skedde inga kopparstölder, därefter har det varit en i mars och en i april.
– När vi lagar så sätter vi aluminium i stället för koppar, eftersom det inte är lika stöldbegärligt. De har ju tagit ganska mycket, så kopparn i anläggningen börjar försvinna, säger han till TT.
Totalt beräknas 18 kilometer kopparledningar ha stulits i Trafikverkets södra distrikt, vilket motsvarar 36 ton koppar. Sträckorna Helsingborg-Ängelholm och Helsingborg-Eslöv har varit särskilt utsatta.
Utöver alla de problem stölderna orsakar för resenärerna är kopparstölderna livsfarliga att utföra, konstaterar Ola Malmberg.
– Det här är extremt farligt. De klättrar upp i kontaktledningsstolparna och klipper ner ledningar som är strömförande.