Robin, Tobias och Calle - två av dem gymnasiegrabbar från Gripen och Tessin i Nyköping, den tredje Södertäljekis - har ett eget klädmärke. Förra helgen såldes plaggen i en popup-store (tillfällig butik på svenska) på Drottninggatan i Stockholm. Förhoppningen är att försäljningen nu kommer igång på allvar.
Det är äntligen säsong för t-shirts, plagget som dominerar deras nätbutik.
- Vi har sålt sedan vi lanserade i augusti, men nu börjar alla pusselbitar falla på plats. Nu behöver vi nå ut till folk som inte känner oss från början, vi behöver få ut ordet och få upp ögonen på folk. Och få dem att förstå att vi finns, säger Tobias Janius.
Både han och Robin Borgström är från Västerljung. Där, i myllan, formades grunden för tankesättet. Konceptet går ut på att allt är svenskt. Lite som lantbrukarvännen Knuts potatisplantor. Idéer, mönster, tyg, tryck och produktion skapas och sker inom landets gränser. Sömmerskorna i Borås skriver dit tillverkningsort, datum och storlek på tvättlappen. För hand.
Måste man ha en massa pengar för att göra en sån här sak?
- Det beror på hur man definierar en massa pengar, säger Tobias.
- Det kostar jäkligt mycket, säger Robin.
- Framförallt kostar det att lära sig, man lär av sina misstag. Vi har aldrig hållit på med kläder innan, säger Tobias.
- Och Sverige är dyrt. Det hade varit en jäkla skillnad att skeppa över till Estland, där har du typ halva pengen, säger Robin.
- Men de har inte alls samma arbetsvillkor, säger Tobias. Produktionskostnaden är enormt mycket högre i Sverige, men att allt är svenskt är viktigast av allt för oss. Vi använder medelålders kvinnor i Borås som får en ordentlig lön.
Märket, Pull the plug clothing, föddes egentligen redan för två år sedan. Robin Borgström och Calle Göthammar kände för att göra ett klädmärke och gjorde det. Det var rätt svårt att hitta en fabrik i Sverige, den fronten är tunnsådd, men till sist fick de napp. Tobias och hans varumärkeskompetens och tekniska koll värvades i somras.
Nu, när de försöker göra märket synligt, gör de sitt bästa för att bygga in värden i produkterna. T-shirtarna kostar en femhundring och mössorna hälften, så vem som helst har inte råd att köpa. De stora säljargumenten är svenskheten och att alla plagg är begränsade.
- Vi gör nytt hela tiden, säger Tobias.
- Om vi gör 25 t-shirtar i varje utseende blir det mer värt att betala de pengarna. Det blir roligare, tycker i alla fall vi, om man vet att de inte görs igen, säger Robin.
Hur mycket tid lägger ni på det här?
- Alldeles för mycket, säger Tobias.
- Många timmar i veckan, säger Robin.
- När det blir ett sidoprojekt, vid sidan av det vanliga jobbet, får man lägga all tid man kan, säger Tobias.