Ökad koncentration på bensinmarknaden

Statoil har liksom flera andra stora oljebolag sålt sin kedja av bensinstationer. Numera äger en kanadensisk snabbköpskedja mackarna som i vår byter varumärke till Circle K.

Jobb/pengar2015-10-12 07:00
<p>– Med tanke på marknadsläget och den resa som Statoil har inlett med ökat fokus på snabbmaten, kaffet och butikserbjudandet i helhet så känns det helt rätt att introducera Circle K just nu, säger Johan Backman, marknads- och kommunikationsdirektör på Statoil Fuel & Retail Sverige AB.</p><p>De stora internationella oljebolagen har i stor utsträckning sålt sina svenska bensinmackar. Esso försvann som bensinstationsmärke från Sverige 1986, följt av BP 1994. Shell sålde 2010 huvuddelen av sin svenska verksamhet. 2012 sålde Statoil alla sina cirka 300 svenska fullservicestationer till det kanadensiska bolaget Couche-Tard.</p><p>– Alla majors, som vi brukar kalla de stora utländska oljebolagen, är borta sedan länge. De har bättre lönsamhetsförutsättningar på annat håll, säger Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet, SPBI.</p><p>Bensinmackarna har i stor utsträckning övertagits av regionala aktörer och företag som har sin bas i branscher som sysslar med annat än olja. Couche-Tard, som alltså har köpt Statoils nätverk av bensinstationer, är en av världens största servicehandelskedjor med fler än 16 000 butiker i Nordamerika, Europa och Asien.</p><p>Couche-Tard meddelade den 22 september i år att Statoil-stationerna i bland annat Sverige ska byta namn till Circle K. Varumärkesbytet leds av Jacob Schram, Europachef på Statoil Fuel & Retail.</p><p>– Att bli en del av det nya globala varumärket Circle K öppnar stora möjligheter för oss. Genom att föra oss internationellt närmare varandra än tidigare kommer vi snabbare kunna utveckla vår verksamhet i Europa, säger han.</p><p>Couche-Tards uttalade mål är att Circle K, över hela världen, ska vara första valet för den som vill ha servicehandelsbutiker och drivmedel.</p><p>Statoil/Couche Tard är en av de fyra stora aktörer som i dag dominerar den svenska bensinmarknaden. De övriga tre är OK/Q8, Preem och St1. Statoil/Couche Tard driver även automatkedjan Ingo som inte kommer att byta namn. St1 driver även mackar under varumärket Shell.</p><p>Marknaden har koncentrerats successivt. Sedan 2003 har mer än var fjärde bensinstation lagts ner. Sedan 2006 är majoriteten av alla bensinmackar automatstationer.</p><p>– Det är dålig lönsamhet i detaljistledet. Det har det varit under ganska många år. Det i sin tur har spätt på nedläggningen av försäljningsställen, säger Ulf Svahn på SPBI.</p><p>Rationaliseringen har bland annat drivits fram av att bilarna har blivit mer bränslesnåla. Pumplagen, som innebär en skyldighet att tillhandahålla förnybara bränslen, har medfört ökade kostnader för drivmedelsföretagen.</p><p>Dessutom har ett antal förvärv ägt rum, vilket har lett till färre aktörer. 2007 gick Statoil ihop med Norsk Hydro vilket medförde att det sammanslagna bolaget blev marknadsledande i Sverige med 29,2 procent följt av OKQ8, Shell och Preem. 2008 förvärvade Statoil Hydro drivmedelskedjan Jet. Affären omfattade 163 automatstationer i Sverige och stärkte Statoil Hydros ställning ytterligare.</p><p>2010 köpte den finska kedjan St1 huvuddelen av Shells verksamhet i Sverige.</p><p>Konkurrensverket gjorde förra året en analys av hur konsumentpriserna på drivmedel har påverkats av den ökade marknadskoncentrationen. Slutsatsen blev att koncentrationen inte har lett till att drivmedelsbolagen kunnat ta ut högre vinst på konsumenternas bekostnad. Den viktigaste förklaringen till prisökningar har i stället varit förändringar i råvarupriset.</p><p></p><p></p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om