Varumärket Circle K

Varumärket Circle K skapades av en pionjär på den amerikanska snabbköpsmarknaden. Cirkeln runt bokstaven K ska förmedla en image av den amerikanska västern.

circle i logo.jpg

circle i logo.jpg

Foto:

Jobb/pengar2015-10-12 07:01

1951 förvärvade den amerikanske entreprenören Fred Hervey tre mataffärer i Texas som hette Kay's Food Stores. Han döpte först om dem till Kay's Drive-In Food Service.

Hervey hade börjat sin karriär som entreprenör i barndomen med att sälja tidningsprenumerationer och läsk. Han hann också med att vara borgmästare i staden El Paso innan han skapade Circle K.

När kedjan vuxit till tio snabbköpsbutiker, som på den tiden var ett nytt fenomen i USA, antogs ett nytt varumärke. "Kay's" förkortades till bokstaven K som placerades i en cirkel.

Cirkeln runt bokstaven K skulle förmedla en image av den amerikanska västern där olika symboler ofta omgärdas av cirklar.

På 1960-talet tog man bort orden "Food Stores" ur varumärket på grund av att matbutikerna även började sälja bensin.

I dag finns varumärket på tusentals servicehandelsbutiker och bensinstationer i 14 länder runt om i världen. I maj nästa år dyker det även upp i Sverige när Statoilmackarna börjar skyltas om till det nya varumärket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om