– 1977, när Jordbrukets dag drog i gång, var målgruppen bönderna. Det här var en stor händelse för dem, säger Gustav Olsson, avdelningschef på Julita gård.
På den tiden arrangerades dagen av Lantbruksnämnden.
– Sedan har vi fått ärva det, säger Gustav Olsson.
Han upplever att Jordbrukets dag har lagt ner sig själv.
– Evenemanget har inte längre så många besökare. Dessutom ligger det inte i museets huvuduppdrag, fortsätter Gustav Olsson.
Han säger att Jordbrukets dag består av många teman, så många att besökarna inte hinner ta del av utbudet.
– Nu delar vi i stället upp det, så att det blir tre, fyra, kanske till och med fem evenemang.
Hur sommarens program kommer att se ut är ännu inte spikat. Men det finns många idéer.
– Det är inte riktigt klart. Men vi är inne på att ha en byggnadsvårdsdag, och en dag som handlar om jordbrukets djur. Vi planerar en dag om det historiska lantbruket, om lantbruket förr i tiden och eventuellt också en marknadsdag, säger Gustav Olsson.
Enligt Gustav Olsson har man sett att mer riktade evenemang, som humle- äpple- och pelargondagarna, får fler besökare.
Under sommaren 2016 hade Julita gård rekordmånga besökare.
– Vi hade 53.000 besökare. Det är bästa siffran på femton år, säger Gustav Olsson.
Dels tror han att det beror på den regionala satsningen att sälja Sörmland internationellt. Många besökare kommer från Tyskland och England. Dels tror han att det beror på att man utökat öppettiderna och på att Pettson flyttade in i sin gård två veckor tidigare i somras.
Under många år har antalet besökare på Julita gård pendlat mellan 45.000 och 47.000.