– SBR granulat är både tekniskt och miljömässigt det bästa alternativet, säger Arto Näätsaari, vd för STX Sweden AB.
Oron och giftlarmet anser han beror på bristfällig information. Och han är kritisk till den rapport från Kemikalieinspektionen som det ofta hänvisas till.
– Rapporten från Kemikalieinspektionen är åtta år gammal och bygger på tio år gamla data. Den är full med insinuationer, säger han.
2010 infördes ett förbud mot det cancerframkallande ämnet PAH i däck, och innan förbudet trädde i kraft började ämnet fasas ut successivt. De däck som används för att framställa det granulat som STX Sweden använder köps in från Ragnsells och kommer uteslutande från Sverige.
– Det finns inga tester, inte ett papper, på att det skulle vara farligt. Men det finns hur många tester som helst som visar att det inte är farligt.
– Kemikalieinspektionens rapport är ren skrämselpropaganda, säger Arto Näätsaari.
Även forskningssammanslutningen International Sports surface science, ISSS, har gjort en liknande bedömning. I sin rapport skriver de att oron för SBR granulatets miljö- och hälsopåverkan bygger på ogrundade rykten eller försäljningsorienterad desinformation.
I en studie från forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet bedöms att "däckgranulat är att föredra som fyllnadslager i konstgräsplaner framför alternativa material (EPDM och TPE) om man ser till de miljöpåverkanskategorier som analyserats".