Från Spanien till Sverige för att leda bygget av 56:an

Arbetare från flera delar av världen på en och samma arbetsplats. Det har sina utmaningar, men hittills har det flutit på bra. Ombyggnationen av riksväg 56 pågår på flera fronter och tidningen fick en exklusiv inblick i hur en vanlig dag kan se ut.

Produktionschefen Julian Atienza och den biträdande projektledaren Torbjörn Arvidsson har koll på att ombyggnationen av 56:an fortskrider som den ska.

Produktionschefen Julian Atienza och den biträdande projektledaren Torbjörn Arvidsson har koll på att ombyggnationen av 56:an fortskrider som den ska.

Foto: Carina Ekdahl

Katrineholm/Alberga2023-02-18 12:01

Ett vägbygge utanför Katrineholm har tagit spanjoren Julian Atienza till Sverige. Han är det spanska bolaget Sacyrs produktionschef för ombyggnationen av 56:an, när sträckan mellan Katrineholm och Alberga ska bli mötesfri väg med mitträcke. 

Just nu breddas vägen på flera platser samtidigt som en bro håller på att byggas i Strängstorp. 

undefined
Efter sprängningar blir det stora mängder sten som ska användas som bärlager till den nya vägen.

Mellan Katrineholm och Strängstorp, på Sunds gärde, börjar breddningen bli klar, likaså på förbifarten vid Bie. Nyligen intog schaktmaskinerna även området strax norr om Strängstorp och på en sträcka mellan Äs och Hjälmaresund. 

Elva grävmaskiner, tre bandtraktorer och fyra dumprar är involverade i arbetet. Därutöver tillkommer mellan fem och tio lastbilar som flyttar krossmaterial och stenar mellan olika platser. Dessutom finns det flera som arbetar med brobygget och förstärkning av mark. 

undefined
Det borras ett hål och cement sprutas ut på vägen upp, som sedemera bildar en pelare.

Förutom spanjorer finns här arbetare från Sverige, Danmark, Litauen, Portugal och Colombia. Oftast pratar de engelska med varandra. 

Vägbygget har pågått sedan i somras, men drog i gång på allvar först i höstas. Från början var planen att sträckan Katrineholm–Bie skulle vara klar i november i år och delen fram till Alberga till julen 2024. Men hittills under resan har flera utmaningar dykt upp.

Komplicerade ledningsflyttar och andra svåra uppgifter har gjort arbetet något försenat. En ganska mild vinter har dock bidragit till att man kunnat ta igen en del av den förlorade tiden. Hur stora förseningarna blir vill Trafikverket återkomma till i ett senare skede. 

undefined
Torbjörn Arvidsson är biträdande projektledare på Trafikverket.

– Vi kan heller inte ha för mycket resurser. Det går inte att jobba på varandra, säger Torbjörn Arvidsson, biträdande projektledare på Trafikverket. 

Platsen som anläggarna kallar södra Äs har också haft utmaningar. Här har Julian Atienza stannat många gånger och experter fått rådfrågas, både från Svenska geotekniska specialister, Trafikverket och Keller grundläggning.

– Det är en meter torv och sedan lera, det har varit svårt att borra i, konstaterar Julian Atienza.

Nu har de skaffat sig stenkoll på förutsättningarna, där den nya förbifarten öster om Äs ska byggas. Marken behöver stabiliseras innan det är dags att anlägga den nya vägen. För ändamålet används metoden cementpelare. Dessa installerar man genom att penetrera jorden till fast botten, där sedan cement blandas med jorden samtidigt som inblandningsverktyget roteras och förs upp mot markytan. 

Det har funnits en del problematik med arbetena på grund av tjäle. När tjäle bildas får först massorna luckras upp med hjälp av grävmaskin, innan det är dags att installera cementpelarna. 

undefined
Platschefen Sipan Shahwan håller koll på att markstabiliseringsarbetet flyter på öster om Äs.

– Denna jordförstärkningsmetod fungerar även bra vid kalla temperaturer. Den är dessutom både tystgående och vibrationsfri i jämförelse med andra tekniker, säger Sipan Shahwan, platschef på Keller grundläggning. 

Sammantaget är det 12 500 hål som ska borras och fyllas med cement bara på den här platsen. 

– Vid goda förutsättningar installerar vi 250 cementpelare per dag, säger Sipan Shahwan.

Långa arbetsdagar måndag till onsdag gör att fredagarna blir byggfria. Då går Julian Atienza på svenskakurs.

– Det är svårt, jag har inte så lätt för språk, säger han. 

undefined
"Det är det minsta vägbygget jag har varit med om", säger Julian Atienza, från spanska företaget Sacyr, trots att ombyggnationen av 56:an sträcker sig 33 kilometer.

Som civilingenjör och produktionschef har vägbyggande tagit Julian Atienza runt halva världen under 16 år.

– I Sydamerika var problemet att vi behövde lära dem som arbetade allt, men de var tacksamma att få jobb och arbetade hårt. Här i Sverige kan alla sitt jobb. 

Han är tacksam att den svenska vintern har varit mild, men är van vid extrema förhållanden.

– När vi byggde väg på 4 000 meters höjd så hade vi problem med maskinerna, när det var så syrefattigt, säger han. 

undefined
Utanför platskontoret, i närheten av Äskorset, finns materiel som behövs till ombyggnationen.
Ombyggnad av riksväg 56

Vad? Ombyggnad till 2+1-väg med mitträcke

Sträcka: Katrineholm–Alberga, 33 kilometer

Total budget: 722 miljoner kronor

Kontrakterat med Sacyr Hellsténs HB: 565 miljoner kronor

Personalstyrka från entreprenören: Cirka 50 personer

Personalstyrka från Trafikverket: Cirka sex personer på heltid och 20 på deltid

Preliminär slutförandetid: Julen 2024

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!